Blackdawn schreef:Hé engeltje, ik vind het goed dat je kennis hebt van het nieuwe BvB, maar Hendrik zegt zelf dat RWA niet benodigd is. Ik ga er dus vanuit dat BvB 1995 is toegepast (zoals tot nog toe de meeste brandweerkorpsen).
Die opmerking ging niet specifiek over dit project, maar meer over de manier waarop je de RWA inzet. Bij gelijkwaarigheid op basis van beheersbaarheid (ook vanuit het oude BvB) is de RWA er ter ondersteuning van de brandweer, niet ter ondersteuning van het vluchten... Ik snapte niet waarom jij het opeens over vluchten ging hebben i.p.v. beheersbaarheid.
Volgens Hendrik is de vuurlast laag genoeg om op basis daarvan het compartiment zonder verdere voorzieningen groter te laten worden dan 1000 m2; maar verplaats jezelf eens in die brandweerman, en probeer te achterhalen wat zijn gedachtegang hierbij is.
Het enige wat die man kan doen, is aantonen op welk punt er niet aan het bouwbesluit wordt voldaan. Het is aan de aanvrager om hiervoor een oplossing aan te dragen. Wanneer dat een gelijkwaardige oplossing is moet de brandweer dit goed- of afkeuren, en bij afkeuring moeten ze motiveren waarom er naar hun mening nog steeds niet aan de functionele eis van het overschreden artikel wordt voldaan.
Verder 'beslist' de brandweer niet zelf, ze doen dit uit naam van B&W (of ze adviseren VTH die op haar beurt beslist voor B&W). Wanneer je een probleem hiermee hebt, en je komt er niet uit met de gemandateerde, kun je je misschien beter eerst maar eens aan B&W wenden.
Dus; aangetekend briefje of op spreekuur naar de Wethouder die met bouwen en wonen belast is, waarin je de situatie uitlegt, en vraagt om als mediator op te treden tussen jullie en de brandweer. Het staat netjes wanneer je al navraag hebt gedaan bij bijv. de regionale brandweer, het NVBR of het NIFV/Nibra.
Wat overigens wel grappig is: Wij geloven 'Hendrik' bijna automatisch op zijn woord, en trekken het oordeel van de preventist in twijfel, hoewel wij geen van allen het plan van dichtbij kennen... Misschien verteld 'Hendrik' wel niet alles?