welke deur draaien niet tegen de vluchtrichting

Hier kun je alle vragen over stralingsberekeningen, opvang en doorstroom berekeningen e.d. stellen.

Re: welke deur draaien niet tegen de vluchtrichting

Berichtdoor Harold Kraats op di 01 maart, 2011 21:53

Kortom, het komt er dus op neer dat alle deuren die minimaal aanwezig moeten zijn, i.v.m. loopafstanden en de benodigde vrije doorgang, niet tegen de vluchtrichting in mag draaien? Alle overige deuren draaien wel tegen de vluchtrichting.
In dat geval ben ik geholpen en weet ik waar ik aan toe ben.
Harold Kraats
Nieuwlid

Berichtdoor Guust op wo 02 maart, 2011 8:17

Peter schreef:Het blijft een bijzondere manier van creatief boekhouden door het verblijfsgebied op te delen in drie delen en daarvan tweemaal 50 m2 aan de niet meedraaiende deuren toe te wijzen. Nu durf ik niet te zeggen of het te creatief is of gewoon toegestaan is.

Een andere manier die wel is toegestaan, en die ook fictief is, is de "krijtstreepmethode": benoem niet de hele ruimte als verblijfsgebied. Minder dan tweederde van de gebruiksoppervlakte als verblijfsgebied aanduiden heeft daarbij geen zin omdat dit ondervangen wordt door de vereiste vrije doorgang van een rookcompartiment (Bb 2.148.3). Er vanuit gaande dat het betreffende verblijfsgebied ook een rookcompartiment is.
Hiermee kan de vrije doorgang, van minimaal 850 mm per uitgang en meedraaiende deur, dus terug tot 2220 mm zonder creatief boekhouden en tot 1850 mm met creatief boekhouden.

Peter, het staat zo in het Bouwbesluit. Op die toegang aangewezen vloeropp. Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.
Het is het een of het ander.

@Harold. waarom niet alle deuren naar buiten draaien?? wat is daar jouw reden voor.

Groeten
Guust
Guust
120+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 02 maart, 2011 10:57

Guust schreef:... het staat zo in het Bouwbesluit. Op die toegang aangewezen vloeropp. Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.
...

Je hebt een beetje selectief geciteerd. Dat doe ik nu ook maar ik ga iets verder. Er staat: "... op die toegangen aangewezen vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied of die verblijfsruimte ...". Nu ben ik taalkundig geen groot licht maar ik zie dat er vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied, in enkelvoud, staat. Mij lijkt die oppervlakte dan niet opdeelbaar.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 02 maart, 2011 14:27

Peter schreef:
Guust schreef:... het staat zo in het Bouwbesluit. Op die toegang aangewezen vloeropp. Zo kom je wel op het maximaal aantal gewenste personen. Via die krijtmethode houd je dus minder vloeropp over om het aantal personen uit te rekenen.
...

Je hebt een beetje selectief geciteerd. Dat doe ik nu ook maar ik ga iets verder. Er staat: "... op die toegangen aangewezen vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied of die verblijfsruimte ...". Nu ben ik taalkundig geen groot licht maar ik zie dat er vloeroppervlakte van dat verblijfsgebied, in enkelvoud, staat. Mij lijkt die oppervlakte dan niet opdeelbaar.

Hoezo niet opdeelbaar? Je begint net zelf over de krijtstreepmethode. Waar staat dat een krijtstreep alleen een grens kan vormen tussen een verblijfsruimte en een onbenoemde ruimte en niet éen verblijfsruimte op kan delen?
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 02 maart, 2011 15:36

Bij de krijtstreepmethode wordt het verblijfsgebied niet opgedeeld in meerdere verblijfsgebieden. Het blijft één gebied. Het staat de aanvrager immers vrij de oppervlakte van het verblijfsgebied te benoemen. Daarbij hoeft niet de volledige gebruiksoppervlakte van de desbetreffende ruimte als verblijfsgebied te worden benoemd. Geen idee waar dat staat. De 55%-grens maakt het mogelijk. Bij de "creatieve boekhoudmethode" wordt de oppervlakte van het verblijfsgebied wel opgedeeld in meerdere verblijfsgebieden.

Maar nogmaals, ik sluit niet uit dat het is toegestaan. Ik zeg alleen dat ik vermoed dat het niet mag. Ik heb ook geen idee wie daar uitsluitsel over zou moeten geven. Ik vermoed Nico Scholten maar die kan ik even niet bereiken.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Harold Kraats op wo 02 maart, 2011 22:06

De overige deuren omdraaien willen we niet i.v.m. kosten en praktisch.
Het gaat om 2 bestaande deuren. Deze deuren niet omdraaien scheelt kosten. Daarbij is het onwenselijk deze 2 binnendeuren de andere kant op te laten draaien. De deur zit daar in de weg en blokkeert het e.e.a.
Harold Kraats
Nieuwlid

Vorige

Keer terug naar Rekenen aan brandveiligheid