wachttijd bepalen

Hier kun je alle vragen over stralingsberekeningen, opvang en doorstroom berekeningen e.d. stellen.

wachttijd bepalen

Berichtdoor Michel B op ma 16 mei, 2011 7:15

Aan de hand van deel E van SBR kan je de wachttijd bepalen. Nu staat daar een voorbeeld berekening in die mij niet helemaal duidelijk is.

De gemiddelde afdaaltijd is 38 seconden en op de verdieping met een hoge bezettings 130 seconden. De wachttijd voor de verdieping met de hoge bezetting is nu 92 (130 - 38) seconden.

Het eigenaardige (vind ik....) is dat als de gemiddelde afdaaltijd van de verdiepingen nu sneller is (bijvoorbeeld 25 seconden), dus als iedereen sneller de onder gelegen verdieping kan bereiken, zou de wachttijd voor de mensen van de bepalende verdieping dus ook korter worden, omdat er sneller wordt gevlucht... Maar als je dit nu gaat berekenen is de wachttijd dus hoger (130 - 25 = 105 seconden)..????

Kan iemand mij vertellen waar ik de fout in ga...
Michel B
Nieuwlid

Re: wachttijd bepalen

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 16 mei, 2011 12:25

zou je kunnen aangeven waar en in welke berekening je de draad kwijtraakt? Wachttijd en afdaalsnelheid hebben namelijk weinig met elkaar te maken.
Joachim Bolte
Globale moderator

Re: wachttijd bepalen

Berichtdoor Michel B op ma 16 mei, 2011 13:22

Het betreft een ontruimingsberekening van een gebouw. Om de wachttijd voor een trappenhuis (van de verdieping met de hoge bezetting) te bepalen moet je volgens mij de afdaaltijd (van de hoge bezetting (ongeveer 58 seconden)) delen door de gemiddelde afdaaltijd (van de ondergelegen bouwlagen( ongeveer 23 seconden)).

Dit houdt in dat de laatste persoon die vanuit hoog bezette ruimte over de trap naar beneden vlucht, pas na 35 seconden (= 58 - 23) het trappenhuis kan betreden. Dit is dus langer dan de gestelde 30 seconden.

De hier boven beschreven manier is conform bldz 131 van Bot van SBR (stap 6).

Indien ik dit echter aanhoud voldoet het plan wel als de gemiddelde afdaaltijd van de ondergelegen bouwlagen bijvoorbeeld 40 seconden zal zijn (wat ook best druk is). In dit geval zal de wachttijd 18 seconden (= 58 - 40) bedragen waardoor de wachttijd wel voldoet, terwijl het voor de onder gelegen bouwlagen meer tijd kost om een verdieping af te dalen.
Michel B
Nieuwlid

Keer terug naar Rekenen aan brandveiligheid