Peter schreef:Help, ik ben even het zicht op een voorwaarde uit NEN 6068 kwijt. In paragraaf 6.7 staat, vrij vertaald, dat de horizontale afstand vanaf de gevelopening van de brandruimte tot een andere gevel minimaal 5 m moet zijn. Als het minder is mag 6068 niet "gebruikt" worden.
Ik twijfel aan de minimale eis van 5 meter. Er staat in par. 6.7 het volgende;
6.7 Afstand tussen gevelopeningen en een andere gevel
De horizontale afstand tussen enig punt van een gevelopening van de ruimte van waaruit de weerstand
tegen brandoverslag wordt bepaald, tot enig punt van een gevel van een andere ruimte, gemeten loodrecht
op de desbetreffende gevelopening, mag, indien de normalen op de gevels onder een hoek groter dan 90°
en kleiner dan 270° staan, niet minder bedragen dan de kleinste waarde van:
a) driemaal de rekenwaarde van Pv;i voor de desbetreffende gevelopening, zoals bepaald volgens bijlagen B en C;
b) 5 m.
Ik lees 'niet minder bedragen dan de kleinste waarde van'. Als volgens bijlage b 3x de vlamlengte nu 4,5 meter is, dan is 4,5 meter de kleinste waarde van 4,5 m en 5 m. Klopt het dat, indien je het aantoont door de vlamlengte te berekenen, dat je dan ook op een afstand tussen de gevels <5 meter uit kunt komen of moet ik terug naar de nederlandse les?