Hoi,
Ik zat zojuist een opvang- en doorstroomberekening na te kijken, en het viel me opeens op dat zowel de rekenmethode uit de Toelichting van de Regeling bouwbesluit als die uit de BOT-boeken bij het bepalen van het aantal personen per verdieping gebruik maken van de 'middenwaarde' van een bezettingsgraad-gebied (in het sommetje waar een oppervlakte met een Bx bezetting wordt gedeeld door getal y, en getal y is dan de rekenwaarde)
Nu hebben we de afgelopen jaren regelmatig discussies en zelfs rechtszaken gehad waaruit bleek dat de bovengrens van een bezettingsgraad net zo goed voldeed aan het bouwbesluit als de rekenwaarde, en dat je daar dus rekening mee moest houden in bijv. ontvluchtingsschema's e.d. De doorgang van 1 mtr. breed kon opeens 135 pers./m. transporteren in plaats van de 90 die we uit het verleden gewend waren.
Naar mijn mening moet je dit nieuwe inzicht ook doorzetten in de opvang- en doorstroomberekeningen, zodat je met de maximale bezetting rekening moet houden in plaats van de rekenwaarde. Ander zouden de daadwerkelijke voorzieningen en de rekenmethode niet goed op elkaar zijn afgestemd... Maar wat denken jullie hierover?
Joachim