Loopsnelheid tijdens ongehinderd vluchten

Hier kun je alle vragen over stralingsberekeningen, opvang en doorstroom berekeningen e.d. stellen.

Welke loopsnelheid?

1,6 m/s (Uit "Vluchten bij brand uit grote compartimenten".)
7
35%
1,31 m/s (Uit "Brandveiligheid: Toetsen en Ontwerpen".)
2
10%
1,0 m/s (Vaak verondersteld als uitgangspunt voor het Bouwbesluit.)
9
45%
0,9 m/s (Gemiddelde uit het recente onderzoek "Wayfinding bij brand")
0
Geen stemmen
0,83 m/s (Uit artikel 2.173 van het Bouwbesluit.)
1
5%
... m/s (Een andere loopsnelheid. Graag aangeven welke snelheid dan.)
1
5%

Totaal aantal stemmen : 20

Loopsnelheid tijdens ongehinderd vluchten

Berichtdoor Peter op do 03 maart, 2011 21:27

Welke loopsnelheid hanteert u tijdens brand bij ongehinderd vluchten over een vlakke vloer? Bij ongehinderd vluchten bedoel ik dat de bezetting geen invloed heeft op de loopsnelheid.
Peter
240+ berichten

Re: Loopsnelheid tijdens ongehinderd vluchten

Berichtdoor Jarnold ter Meer op vr 04 maart, 2011 20:18

Afhankelijk van wat je wilt aantonen kun je altijd een goed onderbouwde loopsnelheid hanteren. Meestal valt het binnen het Bouwbesluit en zou ik ook de snelheid aanhouden zoals deze wordt veronderstelt in het Bouwbesluit. In sommige situaties is het redelijk een goede benadering te maken van de werkelijke situatie/bezetting. In dat geval zou je heel goed kunnen kiezen voor een hogere loopsnelheid bij lage bezetting, of juist een lagere snelheid bij hogere bezetting. Er zijn veel onderzoeken verricht naar loopsnelheden in verschillende situaties.
In aanvulling op bovengenoemde loopsnelheden geeft de publicatie "Brandbeveiligingsconcept gebouwen met een publieksfunctie" (1995) ook een leuk handvat.
Daarbij vind ik loopsnelheden en ontruiming bij bezettingsgraadklasse B0 (valt buiten Bouwbesluit) het meest interessant.
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor Peter op vr 04 maart, 2011 20:28

Jarnold ter Meer schreef:Afhankelijk van wat je wilt aantonen kun je altijd een goed onderbouwde loopsnelheid hanteren. Meestal valt het binnen het Bouwbesluit en zou ik ook de snelheid aanhouden zoals deze wordt veronderstelt in het Bouwbesluit. In sommige situaties is het redelijk een goede benadering te maken van de werkelijke situatie/bezetting. In dat geval zou je heel goed kunnen kiezen voor een hogere loopsnelheid bij lage bezetting, of juist een lagere snelheid bij hogere bezetting. Er zijn veel onderzoeken verricht naar loopsnelheden in verschillende situaties.
In aanvulling op bovengenoemde loopsnelheden geeft de publicatie "Brandbeveiligingsconcept gebouwen met een publieksfunctie" (1995) ook een leuk handvat. ...

En? Wat zou u kiezen voor snelheid?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Jarnold ter Meer op vr 04 maart, 2011 20:37

Heb al gestemd.... 8)
Bij totaal ongehinderde ontvluchting zou ik toch nog enige veiligheid inbouwen en uitgaan van BOT
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor Peter op di 08 maart, 2011 15:01

Nog niet veel stemmen maar een meerderheid lijkt te kiezen voor 1,0 m/s.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Jarnold ter Meer op di 08 maart, 2011 23:59

Hmmm, wordt de vraag eigenlijk wel goed gelezen? :roll:
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 09 maart, 2011 9:37

Jarnold ter Meer schreef:Hmmm, wordt de vraag eigenlijk wel goed gelezen? :roll:

Niet echt (heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt :oops: ), 1 m/s gaat, ook in het bouwbesluit, namelijk niet over ongehinderd vluchten. Dit getuige de langere loopafstanden bij B4 en B5.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 09 maart, 2011 10:35

Jarnold ter Meer schreef:Hmmm, wordt de vraag eigenlijk wel goed gelezen? :roll:

Er lijkt een opmerking achter je vraag te liggen. Als dat zo is, wil je die opmerking dan maken en eventueel toelichten?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Peter op wo 09 maart, 2011 10:38

Misschien wil de stemmer op de ... m/s nog aangeven welke snelheid hij/zij aan wil houden en of die ergens op gebaseerd is. Alvast dank.
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Jarnold ter Meer op wo 09 maart, 2011 19:28

Er zit geen speciale opmerking achter mijn vraag... Maar het verbaast me enigszins dat er zoveel gestemd wordt op de loopsnelheid uit het Bouwbesluit.
Bij een normale Bouwbesluit situatie is dit uiteraard goed, maar je vraagt wat de loopsnelheid is bij "ongehinderd vluchten". Er ligt daarmee geen inventaris in het pad, het loopvlak is niet ingedeeld (VG) en er zijn geen verdere belemmeringen. Met de bezettingsgraadklasse hoeft geen rekening te worden gehouden stel je, en men loopt over een vlakke vloer. Dan zou je met gemak 1,6 m/s kunnen halen. Zelf heb ik toch nog enige veiligheid ingebouwd en ben uitgegaan van 1,3 m/s.
Het Bouwbesluit heeft over het algemeen vrij veel veiligheid ingebouwd. Dit is ook logisch, want de wetgever wil elk type gebouw standaardiseren. Dan zul je concessies moet doen en veiligheid inbouwen. Bij de situatie die jij schept vind ik deze snelheid echter niet meer reƫel.
Zijn er mensen die willen toelichten waarom ze 1 m/s hebben gekozen? (We hoeven het natuurlijk niet altijd met elkaar eens te zijn...)
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Rekenen aan brandveiligheid