1. Met uitzondering van een enkele stemmer lijkt een loopsnelheid voor ongehinderd vluchten van minimaal 1,0 m/s verantwoord.
Het staat nu 7 - 7 voor 1,0 en 1,6 m/s. Maar de vragen blijven relevant, mede gezien de lage loopsnelheden van de overige kiezers.
2. Waarom zou een loopsnelheid van 1,0 m/s, zoals in het Bouwbesluit gebruikt voor vluchten door rook dus gehinderd vluchten, ook gehanteerd moeten worden voor ongehinderd vluchten?
Ik denk niet dat er iets moet, maar dat 1,0 een aanname is aan de veilige kant.
3. Moeten we uitgaan van een gemiddelde populatie of moeten we uitgaan van de meest kwetsbare gebruiker?
Een ontruimingssimulatieprogramma geeft m.i. inzicht in deze materie, als er een populatie met een diversiteit aan loopsnelheden kan worden ingevoerd:
Bij lage bezetting is de kans groter dat de meest kwetsbare (langzame) gebruiker maatgevend is. Maar als de uitgangsbreedte van de deuren maatgevend is, kan het zijn dat de meest kwetsbare gebruiker gewoon achteraan de wachtrij voor de deur aansluit. Afgezien van overduidelijke situaties is dat lastig van tevoren in te schatten.
Daarnaast is het lastig dat 'de gebruiker' in veel gevallen een niet zo'n vaststaand begrip is, laat staan 'de meest kwetsbare gebruiker'.
Daarom ga ik doorgaans uit van een gemiddelde populatie. In bijzondere gevallen (zeg: bejaardenwoningen) houd ik rekening met een andere populatie.
offtopic: Vraag 3 doet mij enigszins denken aan de vraag "
Opv.+Doorstr. op maximum of rekenwaarde?".