Brandvermogen naar vuurlast

Hier kun je alle vragen over stralingsberekeningen, opvang en doorstroom berekeningen e.d. stellen.

Brandvermogen naar vuurlast

Berichtdoor Tim Dielhoff op ma 12 jul, 2010 12:14

Van een bepaald object weet ik het brandvermogen, bijvoorbeeld 5 MW. Met het omrekenen naar MJ introduceer of verlies je eigenlijk de tijdseenheid.

Mijn vraag is nu wat voor waarde moet je daar voor nemen? Ik weet de energie die per seconde vrijkomt (5 MJ). Moet ik hiervoor zeggen dat het 30 minuten (misschien wel 60 minuten) kan branden? Dus 5 MW x 1800 s = 9000 MJ. Of moet ik dit limiteren tot de tijd waarop de brandweer er is of wanneer de sprinkler ingrijpt bijvoorbeeld?
Tim Dielhoff
30+ berichten

Re: Brandvermogen naar vuurlast

Berichtdoor Joachim Bolte op do 15 jul, 2010 12:01

Wat is je 'object' en hoe ben je aan die 5 MW gekomen dan? Want Watt is een omzettingseenheid, die verondersteld dat je per Watt 1 Joule/seconde omzet. Het is dus geen energieeenheid, zoals jij verondersteld (en waardoor je nu ook tegen je tijdsprobleem aanloopt).

'iets' wat 5 MW aan potentieele capaciteit heeft, kan dus 5 MJ per seconde aan energie produceren. Wat je dan ook als 'duur' aanhoudt, je krijgt met ontzettend forse getallen te maken.

Als voorbeeld, een gloeilamp van 60 Watt kan 60 Joules per seconde aan energie produceren. De vuurlast van een gloeilamp is echter niet af te lezen aan die 60 Watt.
Joachim Bolte
Globale moderator

Re: Brandvermogen naar vuurlast

Berichtdoor Serge de Beus op vr 24 dec, 2010 14:38

hoi,

is het niet zo dat je de MJ om kan rekenen naar KW door de MJ te vermenigvuldigen met 0,278?
andersom is het 3.6.
dit heb ik van de volgende site
http://www.ehow.com/how_5098975_convert ... watts.html

Of werkt het niet op die manier?
ik ben zelf op zoek naar de stralingwarmte van een hal gevuld met oude matrassen. in de berekening zoals hierboven aangegeven kom ik dan op een stralingswarmte van 97,3 KW/m2. ( uitgaande van een matras gemiddeld 188,4 MJ).
groet serge
Serge de Beus
Nieuwlid

Keer terug naar Rekenen aan brandveiligheid