door Eric van der Veen op di 12 apr, 2011 9:30
6.6 gaat inderdaad over een dakopening naar een gevel opening en niet van een gevelopening naar een dakvlak (dicht). Nu wordt er aan de onderzijde van het dak keurig een brandwerend plafond gemaakt, maar dit wil m.i. nog niet zeggen dat door uitslaande vlammen vlak boven het dak, deze niet zal branden. Misschien is het niet erg zolang de brand maar niet binnen komt, maar er is wel sprake van brand aan een ander compartiment (niet zozeer binnen).
Qua straling is het volgens mij niet moeilijk om boven de 15kW/m2 uit te komen. Even simpel een stralend verticaal vlak van 0,8x0,8 meter op 0,4 meter (onderin) komt ongeveer op deze waarde uit, maar dan geen rekening gehouden met de aanvoer van lucht aan de onderzijde echter ook niet met vlamgeometrie buiten het raam vlak.
In mijn voorbeeld is de verdiepingsvloer lager dan het aanliggende dak (ongeveer op 1,5 meter hoogte), de ramen zitten tussen dakvlak en plafond.
Ik denk dat er vanuit regelgeving geen voorzieningen hoeven te worden getroffen anders dan een 'niet-brandgevaarlijk' dak, maar kan me wel voorstellen dat het in de praktijk anders zou kunnen uitpakken, voor mijn gevoel zou een strook grind al wonderen doen.