brandoverslagberekening onder schuine kap

Hier kun je alle vragen over stralingsberekeningen, opvang en doorstroom berekeningen e.d. stellen.

brandoverslagberekening onder schuine kap

Berichtdoor Ron van den Berg op di 13 apr, 2010 10:08

Hallo

Ik heb een appartement onder een schuine kap (met dakkapel overigens) en ik wil daar een spiegelsymmetrische brandoverslagberekening van maken. Nu kun je in Brando geen schuine daken modelleren en zat ik me even af te vragen hoe je dat modelleert. Heeft iemand dat toevallig al eens aan de hand gehad?

Bedankt voor jullie reacties alvast,

Ron
Ron van den Berg
30+ berichten

Re: brandoverslagberekening onder schuine kap

Berichtdoor s vreeman op di 13 apr, 2010 19:08

valt buiten de norm, helaas.
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Ron van den Berg op di 13 apr, 2010 19:26

Hallo. Het is me duidelijk dat dat buiten de norm valt. Waar ik echter benieuwd naar ben is hoe je hier toch iets mee zou kunnen qua brandoverslagberekening? Wellicht door de brandruimte gewoon overal wel de 'reguliere hoogte' (circa 2,6 meter) te maken?

Gr.

Ron
Ron van den Berg
30+ berichten

Berichtdoor s vreeman op di 13 apr, 2010 19:34

Dat zou je kunnen doen, maar ja: is dat dan goed? Je zou eigenlijk een variantenstudie erop los moeten laten waarin je de invloed van allerlei variabelen bekijkt. Hieruit zou je dan conclusies kunnen trekken mbt brandoverslag. Je zou ook een industriemodel kunnen gebruiken....

Conclusie: veel kun je uitrekenen maar realiseer je dat je buiten de norm rekent en dat je het dus in principe altijd 'fout' doet.
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor Ron van den Berg op di 13 apr, 2010 20:11

Bedankt voor je reactie weer.

Zijn er wellicht mensen die hier ervaring mee hebben, met het rekenen aan een appartement onder een schuine kap?

Groeten

Ron
Ron van den Berg
30+ berichten

Berichtdoor Peter op di 13 apr, 2010 20:59

Ervaring met rekenen aan schuine daken heb ik formeel niet. Is de SKD Brandkaart iets voor jou: http://www.s-k-d.nl/brandkaart.pdf?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 14 apr, 2010 8:32

Misschien vergedacht, maar wat wanneer je over het midden van het raam een verticale lijn naar beneden trekt, en dan hierop horizontaal de gevelopening projecteert? Dan heb je het model omgezet in iets ortagonaals wat je wel in Brando in kunt voeren.

Of de uitkomst dan precies klopt, tja, waarschijnlijk niet, maar je moet toch wat...
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Peter op wo 14 apr, 2010 8:40

Voor een voorstel van het model lijkt me de volgende vraag relevant: Is het dak brandwerend?
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Ron van den Berg op wo 14 apr, 2010 10:39

Joachim, wat bedoel je precies? Kun je het misschien nog wat verder toelichten? Je kunt in Brando alleen vertikale openingen invoeren meen ik?

Bedankt,

Ron

Joachim Bolte schreef:Misschien vergedacht, maar wat wanneer je over het midden van het raam een verticale lijn naar beneden trekt, en dan hierop horizontaal de gevelopening projecteert? Dan heb je het model omgezet in iets ortagonaals wat je wel in Brando in kunt voeren.

Of de uitkomst dan precies klopt, tja, waarschijnlijk niet, maar je moet toch wat...
Ron van den Berg
30+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 14 apr, 2010 11:50

Ik zal het thuis eens uit proberen te tekenen. Het komt er op neer dat je de schuine opbouw in je model vervangt door iets met rechte wanden wat ongeveer hetzelfde zal reageren bij brand. Je neemt dan zeg maar je 'aanzicht' en doet net of dat een verticale wand is. Waar je die dan plaatst, tja, het midden van het dakvlak lijkt me het eerlijkst omdat je dan een brandruimte met ongeveer dezelfde inhoud krijgt als het origineel.
Joachim Bolte
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Rekenen aan brandveiligheid