door Siem Eikelenboom op wo 25 aug, 2010 11:01
Hallo, allereerst mijn complimenten voor deze mooie forumsite.
Ik ben man van een lieve vrouw, vader van 3 kinderen, schaatser, wielrenner en muzikant (oude ierse muziek).
Af en toe werk ik ook nog: sinds 1992 ben ik zelfstandig ondernemer in CAD- en databasetoepassingen en heb regelmatig te maken met brand-gerelateerde tekeningen, zoals bouwkundige plattegronden, installatietekeningen, aanvalsplannen. Ik heb verschillende brandweermensen opleiding gegeven in AutoCAD LT. Sinds kort ben ik bezig met het ontwikkelen van een databasetoepassing voor Risico-analyses en vraag me af hoe daarmee wordt omgegaan in de wereld van de brandpreventie. Risico-analyses beginnen met een inventarisatie van risico's. Daaraan worden vervolgens beoordelingen gehangen, vaak door meerdere personen, via een rijtje standaardvragen over de kans dat iets plaats vindt en het mogelijk effect dat zo'n gebeurtenis dan heeft. Kans x Effect = Risicogetal en het risico krijgt dan nog een wegingsfactor.
Door al die risicogetallen op een rijtje te zien, kan men dan beleid maken en prioriteiten stellen m.b.t. de inspectie en handhaving of de versnelde aanleg van een sprinklerinstallatie (praktijkvoorbeeld Schiphol).