door Koolifant op do 28 okt, 2010 14:54
oei oei, BrandPrevent, maar je gaat wel erg kort door de bocht!
Even wat vraagjes:
- Hoeveel collega's van je zijn er overleden door een garagebrand?
- Hoeveel zwaar gewonden mensen heb je moeten bergen bij garagebranden?
- Hoeveel garagebranden zijn er uberhaupt geweest?
We moeten even een paar zaken niet uit het oog verliezen:
1. We kunnen heel nederland volhangen met sprinklers, maar dat geeft een flinke verhoging van de kosten, die uiteindelijk de burger gaat betalen. Het kan altijd veiliger, maar is de samenleving bereid daar voor te betalen?? En: is dit wel een goede investering? M.i. kunnen we de kosten veel beter investeren in bv. zorggebouwen of woningen, als we al meer willen investeren, want de slachtoffers door verkeersongelukken zijn vele vele malen hoger dan die door branden, alleen tja die halen de media niet zo snel, daar zijn we al aan gewend.
2. Risico's zijn niet uit te sluiten. Dat zijn we een beetje vergeten in onze huidige samenleving waar we denken dat alles te voorkomen en beheersbaar is. Natuurlijk, elk slachtoffer (was hier overigens geen sprake van) is er een te veel. Maar alleen al statistisch gezien is een risico per definitie nooit nul, zelfs niet al zou je kiezen om alleen nog maar in beton en onder water te bouwen!
3. Uit zowel landelijke als internationale onderzoeken blijkt steeds weer dat de daadwerkelijke risico's bij garage branden nihil zijn: er zijn NOG NOOIT mensen (aanwezigen of brandweerlieden) omgekomen (althans in alle onderzoeken die ik er over gelezen heb), uiteindelijk wordt de brand altijd geblust, en er zijn hoogstens wat mensen met longproblemen. Ja, schade aan het gebouw kan optreden, maar dat is een probleem voor de eigenaar en gebruikers, niet voor de wetgever en dus zeker niet voor de brandweer. De eigenaar kan zichzelf indekken door een goede verzekering of bovenwettelijke voorzieningen. Voorzieningen voor schadebeperking aan het eigen gebouw/inventaris MAG niet geeisd worden door de overheid aangezien het Bouwbesluit dit ook niet eist. Dit wel eisen is volgens de Woningwet niet toegestaan.
4. Het is zeer belangrijk welke voorzieningen in de garage aanwezig waren. Wellicht voldeed de garage helemaal niet, dat moet eerst nog blijken.
5. Voordat we allerlei ongebaseerde uitspraken gaan doen, zoals waar Rene zich tot mijn grote spijt nu aan schuldig maakt, moeten we eerst wachten op een onderzoek. Het wordt tijd dat we eens stoppen met paniekvoetbal in Nederland !!! Hoe komt in deze garage dat er meer auto's zijn uitgebrand? Het zou mij niet verbazen dat dit door de manier van blussen komt (garage onder water zetten). Ik kan me heel goed voorstellen dat ze daardoor een schitterende plasbrand hebben gecreeerd waardoor meer auto's in brand zijn gevlogen.
Kortom, het wordt tijd dat er op basis van realistische risico inschattingen gekeken wordt naar vereiste voorzieningen en niet op basis van incidenten de complete regelgeving wordt aangepast.
En wil je alsjeblieft niet van die ongebaseerde beschuldigingen uiten dat die zaken "smoesjes zijn om de bal bij de brandweer neer te leggen". Ik vind dat nogal een belediging, die je niet waar kan maken.