200807039/1/H1 woensdag 12 augustus 2009
http://www.raadvanstate.nl/uitspraken/zoeken_in_uitspraken/zoekresultaat/?zoeken_veld=200807039&verdict_id=37513&utm_id=1&utm_source=Zoeken_in_uitspraken&utm_campaign=uitspraken&utm_medium=internet&utm_content=200807039/1/H1&utm_term=200807039
Casus (in hoofdlijnen): gemeente schrijft aan om te voldoen aan nieuwbouwniveau obv Handreiking, maar motiveerd onvoldoende waarom in deze situatie niet met minder ingrijpende voorzieningen kan worden volstaan. De gemeente levert later alsnog deze motivatie aan - de rechter vernietigd het handhavingsbesluit van de gemeente (onvoldoende gemotiveerd, omdat de motivatie te laat is geleverd), maar laat de rechtsgevolgen wel in stand, omdat de motivatie wel voldoende is.
Rechtsoverweging 2.5.1: In die brief heeft het college, voor zover thans van belang, uiteengezet dat in de notitie ten
onrechte wordt uitgegaan van een scenario, waarbij het tuincentrum volledig afbrandt, waardoor geen voorzieningen zijn voorzien om brand te voorkomen en de mogelijkheden voor de verspreiding van brand te beperken. Het heeft zich voorts op het standpunt gesteld dat, mede gelet op een zich in de directe nabijheid van het tuincentrum bevindende woonwijk, aan een dergelijk scenario onaanvaardbare risico's zijn verbonden.Aldus heeft het college voldoende gemotiveerd, waarom [wederpartij] niet met het treffen van de in de notitie uiteengezette voorzieningen kan volstaan. De Afdeling ziet daarom aanleiding om alsnog te bepalen dat de rechtsgevolgen van het door de rechtbank vernietigde besluit van 13 juli 2007 geheel in stand blijven.
Voor zover ik de uitspraak juist interpreteer: geen BvB in de buurt van een woonwijk, want dat vindt de gemeente onwenselijk. Dat lijkt mij discutabel, want het gaat om gelijkwaardigheid tov wat het Bouwbesluit zegt. Ik vraag me af of dit correct is, gezien het uitgangspunt van het Bouwbesluit: het beginsel van gelijke rechten - en de praktische uitwerking daarvan in bijvoorbeeld spiegelsymmetrie. Het Bouwbesluit zegt niets over een risico in relatie tot het gebied waarin een brandcompartiment ligt - dat zou in het bestemmingsplan geregeld moeten zijn. Een geval van détournement de pouvoir?!