Bestaande bouwvergunning versus aanpassingen

Discussies over algemene wetgeving of uitspraken

Bestaande bouwvergunning versus aanpassingen

Berichtdoor Gery Gilissen op wo 02 jun, 2010 12:22

Ik heb een vraag over compartimentering en teruggang in kwaliteit brandveiligheid.
Een kantoorpand heeft een bruto vloeroppervlak van 2200M², verdeeld over 4 bouwlagen . In het midden bevindt zich een kern met een trappenhuis en een lift. De vier bouwlagen waren in het verleden aparte compartimenteringen en voor het trappenhuis en de toegang naar de lift was volgens bouwvergunning een compartimenterende wand vereist. Thans wordt er een bouwvergunning aangevraagd voor een andere indeling van het pand. Hierdoor verdwijnen de compartimenten voor het trappenhuis en worden de gezamelijke bouwlagen aangemerkt als één compartiment binnen BB bestaande bouw. De toegangngspuien naar het vluchttrappenhuis zullen wij vervangen en uitgevoeren als 60 min WBDBO. Ik kan niet direct terug vinden of dit is toegestaan. Wat is jullie mening? Ik vind eigenlijk dat de oorspronkelijke situatie een betere en veiligere situatie is dan de gewenste situatie. Is er ergens iets terug te vinden dat dit niet zou zijn toegestaan?
Gery Gilissen
Nieuwlid

Re: Bestaande bouwvergunning versus aanpassingen

Berichtdoor Peter Coort op wo 02 jun, 2010 13:04

Naar mijn idee is deze constructie niet mogelijk, zeker niet als de nieuwe situatie wordt gezien als bestaande bouw (Woningwet, artikel 1b: verbouw = nieuwbouw). Door de gewenste aanpassingen ontstaan brandcompartimenten met een oppervlakte > 1.000 m2. Zonder het aantonen van gelijkwaardigheid zal e.e.a. zeker niet mogelijk zijn.
Peter Coort
30+ berichten

Keer terug naar Jurisprudentie en wetgeving