voorportaal brandweerlift

Hier kun je alle vragen over de gelijkwaardigheid en Fie safety engineering stellen

voorportaal brandweerlift

Berichtdoor johan op do 26 maart, 2009 12:15

collega's

Weten jullie of er landelijk gezien al consensus is over hoe we om kunnen en mogen gaan met brandweerliften welke in dezelfde verkeersruimte uit komen als woningen ? waarbij we (ff kort door de bocht) de deuren van de woningen uitvoeren met wbdbo 30 + deurdranger al dan niet aangestuurd met rookmelders. Kan ik hier aansluiten bij de SBR oplossingsrichting ?
johan
240+ berichten

Re: voorportaal brandweerlift

Berichtdoor s vreeman op do 26 maart, 2009 12:51

Wat zijn de eisen:
Brandvrije ruimte voor de lift te lezen als tenminste beschermd met een WTRD 30, naar de brandweerlift zelf WBDBO 60 vanuit het brandcompartiment.

Voldoe ik hieraan met deze oplossing of op basis van welke concrete eis zou ik niet voldoen??
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Berichtdoor johan op do 26 maart, 2009 12:56

naar de mening van s. vreeman een goede oplossing dus,

zijn er nog andere standpunten ?
johan
240+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 26 maart, 2009 13:05

s vreeman schreef:Wat zijn de eisen:
Brandvrije ruimte voor de lift te lezen als tenminste beschermd met een WTRD 30, naar de brandweerlift zelf weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag 60 vanuit het brandcompartiment.

Voldoe ik hieraan met deze oplossing of op basis van welke concrete eis zou ik niet voldoen??

Uit de NEN-EN 81-72:
1 Onderwerp en toepassingsgebied
1.1
Deze norm heeft betrekking op brandweerliften zoals gedefinieerd in 3.5 voorzien van een tegen brand beschermde hal.
(...)
1.7
Deze norm stopt van toepassing te zijn indien de brand uiteindelijk binnendringt in een tegen brand beschermde hal (zie bijlage A, figuur A.2).

Dus binnen 20 minuten na ontstaan van de brand houd de brandweerlift op te bestaan... Hoe ver zou de brandweer dan al zijn.... Net in de lift? :(

Goed gedaan VROM (/PRC?)!!! :W: :W: :evil:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor johan op do 26 maart, 2009 13:11

helemaal mee eens, maar goed, in bestaande gebouwen komen nog heel erg veel brw liften uit in een onbeschermde hal...
Ik ben vaak al erg blij met een "voorportaal" met een wtrd van 30 minuten.
johan
240+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op do 26 maart, 2009 13:38

helemaal mee eens, maar goed, in bestaande gebouwen komen nog heel erg veel brw liften uit in een onbeschermde hal...

Dan heb je al meer dan de wetgever eist, afdeling 2.20.2 kent geen eis voor een brandweerlift.

naar de mening van s. vreeman een goede oplossing dus,

zijn er nog andere standpunten ?

Concensus is niet noodzakelijk, de geschetse oplossing voldoet gewoon 100% aan de regelgeving. Ben het dus eens met de heer Vreeman.
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 26 maart, 2009 18:54

johan schreef:helemaal mee eens, maar goed, in bestaande gebouwen komen nog heel erg veel brw liften uit in een onbeschermde hal...

Creeer je hiermee dan geen vals gevoel van veiligheid waardoor de repressieve dienst. Ik durf zelfs het gevoel schijnveiligheid wel te laten vallen....

Bij woningen zal het waarschijnlijk nog wel mee vallen omdat er een beperkte vuurlast is in het de hal + de woningsdeuren zijn 30 (20??) minuten WBDBO en zelfsluitend (werkt de zelfsluitendheid nog naar een jaar??? :roll: :?: ) (woning recht tegenover de lift??)

Bij een kantoorverdieping hoeft er alleen nog maar een 30 minuten WRD scheiding voor de lift (liftdeuren 60 WBDBO conform NEN-EN 81-58 ivm BC.... :roll: )... Hoe ga je dat doen als de bovenste verdieping op 49 meter in de nacht hoogte in de brand gaat... Stap je dan nog de lift in? :roll: :evil:

Ik ben van mening dat als de brandweerlift rondom, incl voorportaal, geen 60 minuten WBDBO is dat er dan feitelijk geen brandweerlift aanwezig is. De norm NEN-EN 81-72 onderschrijft dit in het toepassingsgebied. Er is dan alleen een duurdere lift aangebracht met wat leuke gadgets die niet te gebruiken is door de brandweer bij een serieuze brand... :evil:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor johan op vr 27 maart, 2009 9:56

Er blijft inderdaad altijd een behoorlijke faalkans aanwezig, ik denk dat ook de ligging van een trappenhuis (naar mijn beleving moet de brw lift altijd bij een trappenhuis liggen) anders is een doeltreffend gebruik van de lift namelijk niet mogelijk omdat een brandweerlift in principe enkel wordt gebruikt voor het vervoer van materieel naar de verdieping onder de verdieping waar de brand is. Hierdoor loop je dan als aanvalsploeg (bij goed gebruik) op zich wienig risico bij de bestrijding van de brand.
Enkel bij het falen van de lift zal de factor tijd een grote rol gaan spelen.
johan
240+ berichten

Berichtdoor Palmpie op vr 27 maart, 2009 10:22

johan schreef:Er blijft inderdaad altijd een behoorlijke faalkans aanwezig, ik denk dat ook de ligging van een trappenhuis (naar mijn beleving moet de brw lift altijd bij een trappenhuis liggen) anders is een doeltreffend gebruik van de lift namelijk niet mogelijk omdat een brandweerlift in principe enkel wordt gebruikt voor het vervoer van materieel naar de verdieping onder de verdieping waar de brand is. Hierdoor loop je dan als aanvalsploeg (bij goed gebruik) op zich wienig risico bij de bestrijding van de brand.
Enkel bij het falen van de lift zal de factor tijd een grote rol gaan spelen.

figuur A.2 geeft in de norm een goed plaatje van dit falen.

Je bedoelt met je 'beleving' de zg. brandweerschacht. Daarin liggen een trappenhuis en een lift. Dit principe wordt nergens vermeld in de regelgeving, behalve in het SBR boek over hoogbouw. Alleen is dat geen regelgeving.
Als je het bouwbesluit goed bekijkt gelden er verschillende afstanden vanaf te toegang rookcompartiment naar een vluchttrap en een brandweerlift (2.185 lid 5 en 6). Ze hoeven van de wetgever dus niet eens in de nabijheid van elkaar te liggen.

Als er al geen 60 minuten voorportaal gemaakt wordt wat denk je dat er in het ontwerp gebeurt met een brandweerschacht... :roll: Dit levert voor het dagelijks gebruik geen handige situatie op omdat de mensen uitkomen in het trappenhuis en niet in een 'mooie en ruime' lifthal.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor johan op vr 27 maart, 2009 10:42

inderdaad, het BB stelt geen eisen aan de ligging van een trappenhuis bij een brw lift, zoals er ook geen eis wordt gesteld aan de projectering van dbl, enkel op basis van loopafstanden.
..het is natuurlijk toch wel handig dat we de lift en de dbl wel kunnen gebruiken bij een inzet, of laten laten we deze voorzieningen enkel aanbrengen omdat ze nu eenmaal in het BB staan ?
Nee toch ?
johan
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Gelijkwaardigheid algemeen