johan schreef:helemaal mee eens, maar goed, in bestaande gebouwen komen nog heel erg veel brw liften uit in een onbeschermde hal...
Ik ben vaak al erg blij met een "voorportaal" met een wtrd van 30 minuten.
Creeer je hiermee dan geen vals gevoel van veiligheid waardoor de repressieve dienst. Ik durf zelfs het gevoel schijnveiligheid wel te laten vallen....
Bij woningen zal het waarschijnlijk nog wel mee vallen omdat er een beperkte vuurlast is in het de hal + de woningsdeuren zijn 30 (20??) minuten WBDBO en zelfsluitend (werkt de zelfsluitendheid nog naar een jaar???

) (woning recht tegenover de lift??)
Bij een kantoorverdieping hoeft er alleen nog maar een 30 minuten WRD scheiding voor de lift (liftdeuren 60 WBDBO conform NEN-EN 81-58 ivm BC....

)... Hoe ga je dat doen als de bovenste verdieping op 49 meter in de nacht hoogte in de brand gaat... Stap je dan nog de lift in?
Ik ben van mening dat als de brandweerlift rondom, incl voorportaal, geen 60 minuten WBDBO is dat er dan feitelijk geen brandweerlift aanwezig is. De norm NEN-EN 81-72 onderschrijft dit in het toepassingsgebied. Er is dan alleen een duurdere lift aangebracht met wat leuke gadgets die niet te gebruiken is door de brandweer bij een serieuze brand...