Sprinkler in ligboxenstal

Hier kun je alle vragen over de gelijkwaardigheid en Fie safety engineering stellen

Sprinkler in ligboxenstal

Berichtdoor Bakero op ma 26 apr, 2010 9:16

Gelezen op http://www.boerderij.nl:

http://www.boerderij.nl/1099060/Rundveehouderij/foto-rundveehouderij/Stal-beveiligd-met-sprinklerinstallatie.htm

Het is toch te gek voor woorden dat een stal die net iets groter is dan 2500 m² volledig gesprinklerd is? Welke brandweer :evil: is dit in hemelsnaam?
Bakero
60+ berichten

Re: Sprinkler in ligboxenstal

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 26 apr, 2010 10:27

@bakero

sinds wanneer VERPLICHT de brandweer een aanvrager voor een bepaalde oplossing te kiezen? Ik heb het filmpje nog niet gezien, maar zou het niet zo kunnen zijn dat de aanvrager er zelf voor gekozen heeft, en de brandweer alleen maar OK heeft gezegd?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor johan op ma 26 apr, 2010 12:31

Ik weet inmiddels wel dat er verzekeringsmaatschappijen zijn die sprinker installaties voorschrijven in stallen.

Wel zit ik de laatste tijd vaak met dilemma's omtrent stallen en dan met name stallen >2500. Is bij een van jullie bekend of er gemeenten en of regio's zijn die beleid hebben gemaakt voor de bouw van grote stallen ?

bij voorbaat dank !
johan
240+ berichten

Berichtdoor Bakero op ma 26 apr, 2010 12:49

@Joachim

Het filmpje heb ik ook niet gezien maar als je de teksten leest bij de foto's wordt gesuggereerd dat het niet mogelijk was groter te bouwen dan 2500 m² zonder dat een sprinklerinstallatie gemaakt werd.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 26 apr, 2010 13:15

@bakero

En suggestie is altijd subjectief... ik heb liever het hele verhaal voordat ik conclusies trek.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Bakero op ma 26 apr, 2010 14:03

Het maakt wat mij betreft niet uit of dit "geëist is" of vrijwillig aangebracht. Als brandweer / preventie / toetser zou je moeten aanvoelen dat dit veel te veel is. Het simpel akkoord geven op een berekening is heel makkelijk maar niet meedenkend.

Als 2499 m² acceptabel en beheersbaar is zou 2501 m² dat net zo goed zijn.

@Joachim: Dus ook al is het verhaal eenzijdig belicht, je kunt er wel conclusies aan verbinden. Overigens is er geen filmpje maar is uit de tekst een behoorlijk verhaal te halen.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 26 apr, 2010 14:55

@bakero,

Tja, maar waar trek je dan de grens? bij 2600 m2? of 2800? en moet je dan eigenlijk wel naar de gemeente wijzen als 'schuldige' of kun je dan beter het ministerie van biza eens vragen waarom ze die grens van 2500 m2 hebben aangehouden zonder verdere opties tot vergroten te geven.

Daarnaast kun je je bij een kleine overschrijding ook afvragen waarom die boer ervoor gekozen heeft een installatie van een ton in zijn stal te hangen terwijl hij de stal ook tamelijk makkelijk wat kleiner had kunnen ontwerpen. Blijkbaar weegt de winst die je uit die m2 maakt toch wel op tegen de kosten van de installatie.

En ook wel een leuke veronderstelling, dat de gemeente altijd moet 'meedenken'. Dat hoeft ze namelijk niet, voor hetzelfde geldt hadden ze (volledig legitiem) gezegd 'dan maar geen bouwvergunning'.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Bakero op di 27 apr, 2010 8:03

Joachim Bolte schreef:En ook wel een leuke veronderstelling, dat de gemeente altijd moet 'meedenken'. Dat hoeft ze namelijk niet, voor hetzelfde geldt hadden ze (volledig legitiem) gezegd 'dan maar geen bouwvergunning'.

De gemeente moet niks, ben ik met je eens. Maar pragmatisch gezien en vanuit het risicoaspect is een stal groter dan 2500 m² ook best wel acceptabel. Maar waar het om draait in veel gedeelten van Nederland is die starre houding van brandweer / preventie / toetsers. Begrijp me goed, ik ben zelf ook toetser/preventist maar ik zie veel "onbeweegbare" toetsers die niet pro-actief handelen. Juist die starre houding leidt tot dit soort, in mijn ogen onzinnige oplossingen. Een beetje meedenken hoeft nog niet altijd te betekenen dat je het wiel uitvindt en ook niet dat je de verantwoordelijkheid op je neemt. Die verantwoordelijkheid is immers in de Woningwet vastgelegd bij de eigenaar/gebruiker.
Bakero
60+ berichten

Keer terug naar Gelijkwaardigheid algemeen