overdruktrappenhuis

Hier kun je alle vragen over de gelijkwaardigheid en Fie safety engineering stellen

overdruktrappenhuis

Berichtdoor Ron van den Berg op di 15 maart, 2011 12:27

Hallo,

Ik heb een appartementengebouw met 1 trappenhuis, portieksituatie. Voldoet niet aan bouwbesluit (maar 1 vluchtweg), dus nu heb ik aan de brandweer voorgesteld een overdruktrappenhuis toe te passen. Normaal gesproken doe ik dat middels het plaatsen van rookmelders in het trappenhuis die dan bij een melding automatisch de overdrukinstallatie (ventilator) aansturen. Mijns inziens de meest voor de hand liggende methode om je doel te bereiken (veilig vluchten, ondanks maar 1 vluchtweg). Deze keer echter gaat de brandweer er niet mee akkoord. Zij willen handbrandmelders en een brandmeldpaneel in de hal.

Ik zou graag van jullie weten hoe jullie dit oplossen met aangegeven in welke gemeente die oplossing is/wordt geaccepteerd. Dan heb ik wat naar de brandweer toe als argument.

Ik verneem het graag, alvast bedankt!

Ron
Ron van den Berg
30+ berichten

Re: overdruktrappenhuis

Berichtdoor jdv80 op di 15 maart, 2011 16:26

Beste Ron,

Ik zie die overdruk niet als gelijkwaardigheid in het app gebouw! hoe ga je dan de onderhoud waarborgen en de controle hiervan?? Binnen enkele jaren doet de overdrukinstallatie het niet meer en niemand die hier naar kijkt.

Maar kun je niet voldoen aan 2.157 lid 4 of 5??

Het volgende probleem heb je ook nog, dat mocht dit worden toegestaan en men laat de voordeur openstaan ben je ook je overdruk kwijt!

mogelijk dat je nog wat meer informatie kan geven...
jdv80
20+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op di 15 maart, 2011 17:26

We hebben het over een nieuwbouw situatie? Of eist de brandweer iets voor bestaande bouw?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor duiveltje op wo 16 maart, 2011 9:26

Het volgende probleem heb je ook nog, dat mocht dit worden toegestaan en men laat de voordeur openstaan ben je ook je overdruk kwijt!

Omdat woningtoegangsdeuren meestal de woning in draaien heb je behoorlijk zware drangers nodig om dit probleem op te heffen.

Probeer het ontwerp zo aan te passen dat een veiligheidstrappenhuis of een 'wokkeltrappenhuis' mogelijk worden.

@lLouis: De brandweer heeft niets te eisen, slechts te beoordelen wat een ander heeft verzonnen. Als zij daarbij van mening zijn dat een overdruktrappenhuis niet gelijkwaardig is aan de prestatie-eisen uit artikel 2.157, mogen zij dit afwijzen . Uiteraard moeten zij hun mening wel kunnen motiveren (lijkt me in dit geval niet zo moeilijk), maar zij hoeven geen alternatief te bieden (mogen geen alternatief eisen anders dan het betreffende artikel zelf).
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor jdv80 op wo 16 maart, 2011 11:57

@duiveltje

Deuren voorzien van Deurdranger?? Dat is nergens vastgelegd in de regelgeving..
jdv80
20+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 16 maart, 2011 12:00

jdv80 schreef:@duiveltje

Deuren voorzien van Deurdranger?? Dat is nergens vastgelegd in de regelgeving..

Nee, klopt. Maar hoe was je van plan het vereiste drukverschil te realiseren in het trappenhuis als de deuren van alle woningen openstaan. Als je je bad vol laat lopen doe je ook eerst het stopje er in.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor jdv80 op wo 16 maart, 2011 13:33

Gewoon geen overdrukinstallatie toestaan in het appartementengebouw..
Indien het nieuwbouw is kijken of je mogelijk een veiligheidstrappenhuis kan toepassen...
Andere mogelijkheid is om te kijken of je een wokkeltrap kan toepassen die onafhankelijk van elkaar zijn...

gr
jdv80
20+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 16 maart, 2011 13:58

jdv80 schreef:Gewoon geen overdrukinstallatie toestaan in het appartementengebouw..
Indien het nieuwbouw is kijken of je mogelijk een veiligheidstrappenhuis kan toepassen...
Andere mogelijkheid is om te kijken of je een wokkeltrap kan toepassen die onafhankelijk van elkaar zijn...

gr

We zijn het eens
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op do 17 maart, 2011 21:17

duiveltje schreef:
@lLouis: De brandweer heeft niets te eisen, slechts te beoordelen wat een ander heeft verzonnen. Als zij daarbij van mening zijn dat een overdruktrappenhuis niet gelijkwaardig is aan de prestatie-eisen uit artikel 2.157, mogen zij dit afwijzen . Uiteraard moeten zij hun mening wel kunnen motiveren (lijkt me in dit geval niet zo moeilijk), maar zij hoeven geen alternatief te bieden (mogen geen alternatief eisen anders dan het betreffende artikel zelf).

Jaja dat weet ik :W: Maar de vragensteller zegt dat de brandweer handbrandmelders en een brandweerpaneel eist.
Wat zouden ze daar dan mee willen bereiken?
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Keer terug naar Gelijkwaardigheid algemeen