s vreeman schreef: - wat is het doel van de basiseis, je weet wel de 15 m tussen toegang VR en uitgang?
Volgens mij dat je niet meer dan 30 sec door rook hoeft te lopen. Concept versie nieuwe BB stapt ook over naar de 30 m eis, waarschijnlijk met factor 1,5, even niet paraat.
s vreeman schreef: - hoe zorgen gekoppelde rookmelders voor een gelijkwaardige veiligheid?
eerdere melding --> brand nog minder ontwikkeld --> minder rook zou ik zeggen
s vreeman schreef: - voegt een sprinkler hierbij zondermeer iets toe?
goeie vraag!! een smeulbrand zal door een sprinkler pas laat 'ontdekt' worden dus er kan m.i. al veel rook zijn voordat de sprinkler afgaat. Maar misschien valt dat in de praktijk mee, weet ik niet.
s vreeman schreef: - voegt compartimentering (praktisch) iets toe?
Ja, voorkomen rookverspreiding, dus in principe directere oplossing dan sprinkler (zie vorige vraag) !
s vreeman schreef: - zijn er andere opties?
tja daar ben ik ook wel benieuwd naar. Je kunt natuurlijk een 2e vluchtweg maken maar dat is meestal geen realistische optie bij woningen. En dan is trouwens ook nog maar de vraag of dat echt bijdraagt omdat als je geen inwendige brand/rookscheidingen hebt, beide vluchtwegen gelijktijdig onder rook kunnen staan.
s vreeman schreef: Los van Stadswerk (wat ik een toch wat vreemde club blijf vinden, want geen rechtsgeldigheid maar wel allerlei stakeholders: waarom dan niet gewoon lobbien bij VROM voor regelgeving waarin keuzeopties staan?) is het fatsoenlijk nadenken over maatregelen en hun effect op de veiligheid hier op z'n plek.
Tja.. gok: "deregulering"?
s vreeman schreef: Eerlijk gezegd denk ik dat je vanaf een meter of 25 je ook echt moet afvragen of het wel verstandig is om zonder 2e route of 'gegarandeerde route' via de normale trap een woning neer te zetten. Gezien de handhaafbaarheid van zelfslluitende deuren etc lijkt me een optie die hierop gebaseerd is, redelijk onhaalbaar en niet realistisch.
Hum, zelfsluitendheid is m.i. nog niet zo het probleem (rookmelder gestuurde vrijloop drangers), maar de scheiding/deur kan ipc ook in z'n geheel verwijderd worden.. da's wat lastiger.
s vreeman schreef:Proberen gewoon niet te doen zou mijn advies zijn!
Tja maar dan kunnen er zeker geen 4 laagse eengezinswonigen meer gemaakt worden..
Is er trouwens wel eens onderzoek gedaan in hoeverre de loopafstand in woningen echt het probleem is waardoor ongevallen/slachtoffers vallen? Of worden mensen bv. meer in hun slaap verstikt?