kruislijst schreef:BvB is volgens mij nooit formeel uitgebracht.
Klopt, maar het is een afgeleide van de brandbeveiligingsconcepten, en die waren wel van Biza. En daarnaast gebruikt de de brandweer ze landelijk bijna als 'bijbel'. Je zou het dus bijna kunnen scharen onder 'gewekt vertrouwen' dat de brandweer zal instemmen met toepassing van BvB als gelijkwaardige oplossing. Ook het ministerie van VROM is blijkbaar die mening toegedaan, ze hebben zelfs een casus o.g.v. MBvB pakket I in hun 'rapport gelijkwaardigheid' staan. Die rapporten worden opgesteld door een werkgroep gelijkwaardigheid met mensen als Van Overveld (een van de opstellers van het Bouwbesluit), en hun uitspraken worden als bindend gezien.
Je ziet duidelijk dat de overheid een landelijke eenheid wil in bouwregels. Wanneer je dan iets extra's wilt verzinnen aan een methode die landelijk wordt toegepast, zul je dat naar mijn mening goed moeten onderbouwen.
Maar dan nog, de vraag blijft "gelijkwaardig
waaraan". Een standaard Bb-compartiment mag, ongeacht de installatie, 1000 m2 groot zijn. Wanneer je dat compartiment wilt vergroten, moet de installatie in eerste instantie dus ook niet uitmaken. Natuurlijk zijn er wel maatregels te verzinnen waardoor je door snelle brandweerinzet de brand beperkt (maatregelpakket II), maar die oplossing moet een
keuze blijven, een keuze van de
aanvrager zijn, en niet opgelegd worden door een overheid die
haar eigen oplossing daarna ook nog eens goedkeurt.
De installaties zijn in het gebruiksbesluit ook niet gekoppeld aan de omvang van het compartiment, maar aan de omvang en risicofactoren van het hele gebouw met haar specifieke gebruikersgroep. Dat wil naar mijn mening zeggen dat de brandmeldinstalltie bedoeld is om in eerste instantie de gebruikers te beschermen, en niet om te voorkomen dat het gebouw afbrandt.