Hallo,
Bij een project, woongebouw, 4 bouwlagen, 8 appartementen is een probleem ontstaan rondom de toegang van het veiligheidstrappenhuis.
Het project is ter beoordeling verstuurd naar de brandweer en deze kwam met de volgende opmerking. Hij vindt de "openheid" van de galerij niet voldoende. En denkt dat er t.p.v. appartement A en de entree van het trappenhuis teveel straling en rook blijft hangen. Omdat het open gedeelte van de galerij zich aan de andere kant bevind en de rook in die hoek niet weg kan. Hij denkt daarom dat hij het niet gaat goed keuren en komt als gelijkwaardige oplossing met het toepassen van een woningsprinkler. Maar weet ook nog niet of dit voldoende zal zijn in deze situatie.
Nog veel onduidelijk dus. En onze opdrachtgever staat niet te springen om een woningsprinkler te moeten installeren in de appartementen. Ik kan me wel vinden in de opmerking van de brandweer. Er is middels een berekening wel aangetoond dat er voldoende "open" gevel grenst aan de galerij maar de doorspuiing ontbreekt.
Mijn vraag of jullie ook zoiets gelijkwaardigs hebben meegemaakt? En hoe dit is opgelost?
Andere oplossing is om het ontwerp op zijn kop te gooien en de galerij een meer open karakter te geven.
Alle oplosssingen zijn welkom.
Alvast bedankt!