Vraag over voorschriften brandpreventie

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Vraag over voorschriften brandpreventie

Berichtdoor tamtam op vr 22 jun, 2007 11:11

Het is nogal een uitgebreid verhaal, maar hoop dat iemand van jullie mij verder kan helpen.

Naar aanleiding van een geschil met mijn huisbaas vraag ik mij het volgende af:

Ik woon in een studentenhuis (bovenwoning) met 7 personen. Beneden zit de winkel (primera), die eigendom is van mijn huisbaas. Aangezien deze winkel een alarm ed heeft en hij geen andere ruimte heeft om leveranciers spullen te laten bezorgen worden deze spullen (mn kratten gevuld met tijdschriften en kranten) elke ochtend bij ons in de hal geplaatst.
Hier zijn wij absoluut niet blij mee. Buiten het feit dat leveranciers dus een sleutel hebben van ons huis en deze zonder toestemming van ons betreden, zitten wij ook met het punt van brandveiligheid.

Het probleem is dat onze hal slechts ongeveer 1 meter breed is en vaak dermate vol gebouwd wordt dat er meestal nog maar een doorgang van ongeveer 40-50 cm over blijft. Niet echt ideaal om nog langs te komen dus. Soms is de overgebleven ruimte nog kleiner. Wij willen om verschillende redenen dat dit verandert, maar nu vraag ik mij af in hoeverre dit tegen de wettelijke voorschriften van brandweer is en hoe wij het zouden moeten spelen als mijn huurbaas niet aan ons verzoek tegemoed zou willen komen om de spullen toch elders onder te brengen: moeten wij de politie of brandweer inschakelen en hoe dan verder? Is het wettelijk verboden dat hij zijn spullen daar plaatst?

Alvast bedankt voor de reactie.
tamtam
Nieuwlid

Berichtdoor Emiel van Rossum op vr 22 jun, 2007 13:15

Als dit jullie enige vluchtweg is mag deze onder geen enkel beding geblokkeerd worden. Ik denk dat een belletje naar de preventie afdeling van de lokale wonderen doet. Leg de exacte situatie uit, als ze tijd hebben nodig za dan even uit. Ik denk dat er zo een einde is aan de situatie.
Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor Bakero op vr 22 jun, 2007 13:19

Vervelend...

Ik neem aan dat er een gebruiksvergunning aanwezig is? Hieraan gerelateerd neem ik even artikel 1 van bijlage 4 van de Model-bouwverordening:

De vluchtroutes worden te allen tijde ... vrijgehouden van obstabels en zijn steeds voldoende stroef.

De vluchtroutes mogen daarom nooit belemmerd worden. Een minimaal vereiste breedte van 0,85 m dient mijns inziens altijd vrij te blijven. Er zijn nog wel meer artikelen maar dit is beste die bij het probleem hoort.

Welke stad of gemeente is het eigenlijk? Vaak hebben grote steden een apart beleid voor kamerverhuur, dus je kan ook bij de gemeente informeren.

Verder is per 1 april 2007 het Bouwbesluit rechtstreeks werkend en kun je de eigenaar rechtstreeks op zijn verantwoordelijkheid wijzen.
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Bart op vr 22 jun, 2007 13:37

Bakero schreef:Vervelend...

Ik neem aan dat er een gebruiksvergunning aanwezig is? Hieraan gerelateerd neem ik even artikel 1 van bijlage 4 van de Model-bouwverordening:

De vluchtroutes worden te allen tijde ... vrijgehouden van obstabels en zijn steeds voldoende stroef.

De vluchtroutes mogen daarom nooit belemmerd worden. Een minimaal vereiste breedte van 0,85 m dient mijns inziens altijd vrij te blijven. Er zijn nog wel meer artikelen maar dit is beste die bij het probleem hoort.

Welke stad of gemeente is het eigenlijk? Vaak hebben grote steden een apart beleid voor kamerverhuur, dus je kan ook bij de gemeente informeren.

Verder is per 1 april 2007 het Bouwbesluit rechtstreeks werkend en kun je de eigenaar rechtstreeks op zijn verantwoordelijkheid wijzen.

... de brandveilligheidsvoorschriften gelden zelfs indien er geen gebruiksvergunning is afgegeven.
Bart
20+ berichten

Berichtdoor PeterT op vr 22 jun, 2007 13:57

Er wonen 7 personen, dus ik ga er maar even vanuit dat het 7 (legele) kamers zijn, dus vergunningsplichting... Over het algemeen is de brandweer redelijk streng in studentenhuizen...

Enige jaren geleden was ik ook nog bewoner van een te kleine kamer en we mochten eigenlijk niks. Zelfs niet meer dan 2 jassen op een haakje op de gang (gek zijn ze geworden)
PeterT
120+ berichten

Berichtdoor tamtam op vr 22 jun, 2007 14:20

@Emiel van Rossum
Het is niet helemaal onze enige vluchtroute. Wij hebben op de eerste verdieping ook nog een deur naar het dakterras, maar ik neem toch aan dat ze vanwege die deur niet ineens de boel zullen mogen volbouwen?

@Bakero
Het gaat om de gemeente Utrecht. Ze zijn inderdaad wel eens langs geweest voor controle (geloof een jaar of 4 geleden voor het laatst), maar ja, om 2 uur 's middags ligt de inhoud van die kratten uiteraard al in de schappen van de winkel en zijn ze dus verdwenen uit onze hal.

Ik begrijp het goed dat ik het beste eens met de brandweer kan bellen als wij hem er niet van kunnen overtuigen die spullen toch eens elders onder te brengen?
tamtam
Nieuwlid

Berichtdoor Bakero op vr 22 jun, 2007 14:32

tamtam,

de vluchtroute moet wel leiden naar het aansluitend terrein en vandaar naar de openbare weg. Even naar het dakterras geldt niet!

Misschien helpt een belletje naar de brandweer wel... maar ik zou er niet op zitten wachten om steeds dit soort dingen te moeten oplossen, het blijft vaak een zaak tussen twee private partijen :roll:
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor Bakero op vr 22 jun, 2007 14:33

Vergeet niet dat je als huurder veel rechten hebt!
Bakero
60+ berichten

Berichtdoor PeterT op vr 22 jun, 2007 14:45

Bakero schreef:Vergeet niet dat je als huurder veel rechten hebt!

Vergeet niet dat de brandweer panden kan sluiten in het ergste geval, en dan heb je dus GEEN rechten.

Probeer het eerst in goed overleg met je huisbaas te regelen, niks is vervelender dan ruzie met je huisbaas. Schakel indien nodig een expert in om te bemiddelen (je kan me mailen :) ) en ga pas over op zwaar geschut als andere middelen zijn uitgeput.
Als je de brandweer over de vloer hebt, kun je ook op andere zaken worden aangesproken (van teveel stekker dozen en kabels over de gang tot het hebben van posters die niet goed vast zitten. Op een inspectie zit jij ook niet te wachten.
PeterT
120+ berichten

Berichtdoor tamtam op vr 22 jun, 2007 16:19

Ik was ook echt niet van plan nu meteen de brandweer in te schakelen.
Het is alleen wel prettig om in het gesprek met de huisbaas te kunnen melden dat het wettelijk niet is toegestaan. Dat is toch een net wat groter pressiemiddel, dan "wij vinden het niet prettig dat....".
tamtam
Nieuwlid

Volgende

Keer terug naar Gebruik