vluchtwegplattegronden

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

vluchtwegplattegronden

Berichtdoor Koen C op ma 07 dec, 2009 14:50

Hallo,

Een tijd geleden kwam ik een wetsartikel tegen wat het hebben van vluchtwegplattegronden in bepaalde panden verplicht stelde. Voor alle duidelijkheid: ik doel in dit geval op een ontruimingsplattegrond welke in een lijst aan de muur bevestigd is in een bepaalde ruimte.

Ik weet nu helaas niet meer waar ik dat wetsartikel kan vinden, weet iemand toevallig zo waar ik deze verplichtingen na kan zoeken?

Vriendelijk dank.
Koen C
Nieuwlid

Re: vluchtwegplattegronden

Berichtdoor J. Nieuwland op ma 07 dec, 2009 15:16

Koen C schreef:Hallo,

Een tijd geleden kwam ik een wetsartikel tegen wat het hebben van vluchtwegplattegronden in bepaalde panden verplicht stelde. Voor alle duidelijkheid: ik doel in dit geval op een ontruimingsplattegrond welke in een lijst aan de muur bevestigd is in een bepaalde ruimte.

Ik weet nu helaas niet meer waar ik dat wetsartikel kan vinden, weet iemand toevallig zo waar ik deze verplichtingen na kan zoeken?

Vriendelijk dank.

Gebruiksbesluit artikel 2.3.6. + bijlage pagina 68.
Hierin wordt aangegeven wanneer een ontruimingsplan vereist is enz.
NTA8112 is een leidraad voor het opzetten van een ontruimingsplan. Ik denk dat de bedoelde tekeningen onderdeel zijn van het ontruimingsplan.
De NTA8112- wordt indirect aangewezen door het bouwbesluit.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 07 dec, 2009 16:08

@Nieuwland,

Laat eens zien waar dat staat, want het lijkt me stug dat de NTA's via het bouwbesluit zijn aangewezen, want het bouwbesluit zegt niets over ontruiming of brandmelding. Daar is het Gebruiksbesluit voor.

Het gebruiksbesluit vereist een 'ontruimingsplan', een verzameling van gegevens die aangeven wat er gebeurt bij een calamiteit, maar er staat volgensmij nergens dat je een plattegrond fysiek moet ophangen. De toelichting bij het Gebruiksbesluit zegt echter wel dat het ontruimtingsplan bedoeld is om te zorgen dat: "gebruikers van een gebouw weten wat zij bij een brandmelding moeten doen, zodat de risico's bij brand zoveel mogelijk worden beperkt".

Wanneer je dat kunt bereiken met BHV-inzet, of met 'wat te doen'-bordjes, zou dat ook voldoende kunnen zijn. Je kunt je namelijk ook afvragen wie er op zo'n plattegrond gaat kijken, terwijl je het gebouw ook zonder hulp bent binnengekomen, en er overal groene bordjes hangen die aangeven waar je moet zijn.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Louis van Wijk op ma 07 dec, 2009 19:17

volgens mij worden zelfs de NTA's niet meer aangewezen :H:

@Koen
Ik ga opnieuw op cursus als je mij dat wettelijke artikel kunt geven :twisted:
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor kruislijst op ma 07 dec, 2009 19:44

NTA´s worden genoemd in de toelichting van het Gebruiksbesluit.

In regelgeving verwijzen naar een NTA mag niet. Voor de totstandkoming van een NTA is geen inspraak noodzakelijk. Dit is voor wet- en regelgeving niet wenselijk.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Ton van Hoof op di 08 dec, 2009 0:08

De Nen 1414 word tegenwoordig vaker genoemd alleen nog niet expliciet voor vluchtplannen. Nu alleen nog maar verwijzing voor het maken van tekeningen voor vergunningaanvraag. De Nen 1414 is echter wel bedoeld als leidraad voor vluchtplantekeningen en ontruimingsplantekeningen.

groeten Ton
Ton van Hoof
20+ berichten

Berichtdoor duiveltje op di 08 dec, 2009 9:45

Joachim Bolte schreef:Wanneer je dat kunt bereiken met BHV-inzet, of met 'wat te doen'-bordjes, zou dat ook voldoende kunnen zijn. Je kunt je namelijk ook afvragen wie er op zo'n plattegrond gaat kijken, terwijl je het gebouw ook zonder hulp bent binnengekomen, en er overal groene bordjes hangen die aangeven waar je moet zijn.

Helaas zijn er nog veel "toetsers" waarbij het aan lef en kunde ontbreekt om alternatieven voor de verzinsels van de NEN serieus te beoordelen. Alleen zaken die bij naam en toenaam in de diverse regelgevingen staan opgenoemd worden geaccepteerd. Hierdoor moet er in het ene geval met een kanon op een mug worden geschoten, terwijl er soms voor grote complexe gebouwen met grote bezoekersaantallen of verminderd zelfredzame personen wordt volstaan met een kopietje van de NTA, zonder dat er vragen worden gesteld over de uitvoerbaarheid.

Voor een kantoor in een voormalig woonhuis met 3 bouwlagen wordt alleen een 30 pagina's dik docoment geaccepteerd, waar in staat wat te doen bij een bommelding enz. terwijl voor een zorgcomplex wordt geaccepteerd dat het enig aanwezige personeelslid in haar eentje de rol van zeven of meer functies binnen de ontruimingsorganisatie vervult, waarbij ze verantwoordelijk is voor de veiligheid van 30 bewoners.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op di 08 dec, 2009 10:39

Bijgaand mijn verklaring van de tekst dat de NTA indirect wordt aangewezen. Ik heb het niet zelf verzonnen, zie afbeelding:
NTA.pdf
(33.45 KiB) 199 keer

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 08 dec, 2009 10:55

@ Nieuwland,

Dat is geen verklaring, dat is een quote van de NEN-site. Zou je mij willen aangeven waar in het bouwbesluit (artikel of toelichting) dat ding dan staat aangewezen?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Joachim Bolte op di 08 dec, 2009 10:57

Louis van Wijk schreef:... Ik ga opnieuw op cursus...

Ben nog niet wakker... ik las 'ik ga opnieuw naar het circus'...

Wel een grappig beeld! Ik vroeg mezelf gelijk af wat je functie daar was. :lol:
Joachim Bolte
Globale moderator

Volgende

Keer terug naar Gebruik