vluchtwegplattegronden

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: vluchtwegplattegronden

Berichtdoor Ruud van Liempd op di 08 dec, 2009 12:38

vroeger toen we nog een bouwverordening hadden waarin de bepalingen omtrent brandveilig gebruik waren opgenomen heeft dit voorschrift er nog ingestaan. Ik kom het bij voorschriften van oude gebruiksvergunningen nog wel eens tegen. Ik vermoed ergens tussen de 6de en 8ste wijziging van de MBV.

Met de huidigde regelgeving kun je volgens mij alleen terug vallen op artikel 2.9.1 gebruiksbesluit als je het zou willen eisen.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op di 08 dec, 2009 13:25

Joachim Bolte schreef:@ Nieuwland,

Dat is geen verklaring, dat is een quote van de NEN-site. Zou je mij willen aangeven waar in het bouwbesluit (artikel of toelichting) dat ding dan staat aangewezen?

Ik heb met mijn reactie bedoeld om iemand op weg te helpen waar je voorschriften over een tekening zou kunnen vinden. In de NTA's staat een hoofdstuk over tekeningen en op de site van de NEN vond ik dat deze indirect worden aangewezen. Als dit niet klopt..jammer, ik heb gewoon geciteerd van de site. Ik ga ook geen moeite doen om dat in het bouwbesluit op te zoeken, zeker niet gezien de reacties. Dit heb ik bedoeld met verklaring.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor duiveltje op di 08 dec, 2009 13:34

J. Nieuwland schreef:Bijgaand mijn verklaring van de tekst dat de NTA indirect wordt aangewezen. Ik heb het niet zelf verzonnen, zie afbeelding:
NTA.pdf

J. Nieuwland

Dit heet (misleidende) reklame......geen wetgeving.

Ik vind bijna € 50,- trouwens veel geld voor een folder van 16 pagina's
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op di 08 dec, 2009 14:03

Ruud van Liempd schreef:Met de huidigde regelgeving kun je volgens mij alleen terug vallen op artikel 2.9.1 gebruiksbesluit als je het zou willen eisen.

Ook niet eens, want 2.9.1. is ten eerste een verbod, geen gebod (hoewel, het is 'verboden handeling na te laten'...). Het is daarnaast bedoeld om belemmering te voorkomen. Ik denk niet dat het wel of niet aanwezig zijn van een vluchtplattegrond iemand zal belemmeren een gebouw te ontvluchten.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Ruud van Liempd op wo 09 dec, 2009 12:40

het is wat dun dat ben ik met je eens, maar het zou kunnen vallen onder 'het is verboden handelingen na te laten waardoor het gebruik van vluchtmogelijkheden bij brand wordt belemmerd'. Als de aanwezigen in een gebouw niet zijn gewezen op de beschikbare vluchtroutes dan worden ze daardoor belemmerd in het ontvluchten.

Ik verwacht overigens dat een vluchtwegplattegrond geen grote meerwaarde is m.b.t. ontvluchting en bekendheid van aanwezigen met vluchtroutes. Veel mensen kijken niet eens naar de vluchtrouteaanduidingen, laat staan dat ze kijken naar een vluchtwegplattegrond
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op do 10 dec, 2009 13:30

Wanneer de afwezigheid van een plattegrond je verhinderd de weg te vinden, is er dan niet iets structureel mis met je vluchtroute-aanduiding? Die is primair bedoeld om fool-proof mensen de weg te wijzen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Vorige

Keer terug naar Gebruik