Vluchtwegen en noodverlichting

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: Vluchtwegen en noodverlichting

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 11 aug, 2010 12:10

Leon Guijt schreef:In figuur 1, hoofstuk 3, is een schema van een brandmeldinstallatie weergegeven waaraan voldaan dient te worden. :brwman:

Daar staat inderdaad een overzichtje van wat er allemaal in een BMI KAN zitten... wat naar mijn mening niet hoeft te betekenen dat al die onderdelen in elke BMI aanwezig hoeven te zijn. Anders zou (volgens jouw redenatie) ook elke installatie van doormeldapparatuur voorzien moeten zijn... :)

Ik denk dat dit schema meer is bedoeld om aan te geven in welke 'apparaatfamilie' volgens NEN-EN 54-1 de diverse onderdelen van een BMI vallen.

Wanneer je bekijkt wat de 'functionele eis' zou zijn voor een doodlopend-einddetectie, kom je erop uit dat de gebruikers aan dat stukje gang gewaarschuwd moeten worden. Dat bereik je met een losse lus net zo goed als met een gebouw-BMI.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Kj Van der nar op zo 15 aug, 2010 10:40

Lang of kort.......als ik het zo uitvoer als ik getekend hebt, vind de brandweer het ok........
Deur 3 mag dus gewoon permanent dicht.
Kj Van der nar
Nieuwlid

Berichtdoor Ton van Hoof op ma 23 aug, 2010 8:50

Kleine vraag.

Staat er in het rapport van de brandweer vluchtwegaanduiding of noodverlichting. Maakt een groot verschil in de uitvoering. Bij verlichte pictogrammen moeten er namelijk altijd noodverlichtingen in het plafond geplaatst zijn. Deze mis ik echter op het plaatje. Vluchtwegaanduiding kan dus ook betekenen pictogram. Noodverlichting en verlichte pictogrammen(transparantverlichting) komen voort uit de eis om in een ruimte noodverlichting te plaatsen. Ik heb echter geen vierkante meters en bezettingsgraad, dus is dit moeilijk te bepalen. Vanuit het oogpunt van de arbowet is het echter wel verstandig om op gevaarlijke plekken(denk aan trappen, opslagruimtes) een noodverlichting te plaatsen. Mensen moeten het pand immers veilig kunnen verlaten.
Ton van Hoof
20+ berichten

Berichtdoor duiveltje op ma 23 aug, 2010 9:47

Mark Breet schreef:Ervan uitgaand dat de aangegeven plattegrond één rookcompartiment is, heeft dit rookcompartiment twee toegangen die toegang geven tot het aansluitend terrein.
Dan is er geen sprake van samenvallende vluchtroutes volgens het Bouwbesluit.

Vanuit de kantoren en het keukentje aan de rechterzijde is sprake van een bazenkamer omdat uitsluitend via een verblijfsruimte kan worden gevlucht. (winkelruimte rechts). Dit is toegestaan als:
- de afstand tussen beide doorbraken groter is dan 5 meter (art 2.146 lid 12 en 14)
- één van de doorbraken een groere breedte heeft dan 1,1 m (beide winkelruimten mogen dan als één verblijfsruimte worden gezien.
Als dit niet het geval is zul je kun je uitgang 3 als nooduitgang moeten nemen. uitgang 2 zou dan weer wel mogen vervallen. De linkerwinkelruimte beschikt immers over 2 uitgangen, waarvan één de toegang tot het rookcompartiment is.
duiveltje
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Gebruik