Louis van Wijk schreef:In dit kleine pandje is m.i. geen bmi nodig, en dus ook niet nog eens "doodlopende eind bewaking"
Dan zou je opeens in ieder winkelpandje dat 15 meter diep is, en waar aan het eind een kantoortje zit, opeens een bmi met ruimtebewaking moeten toepassen. Dat is m.i. niet de bedoeling van dit 4e lid.

Joachim Bolte schreef:Louis van Wijk schreef:In dit kleine pandje is m.i. geen bmi nodig, en dus ook niet nog eens "doodlopende eind bewaking"
Dan zou je opeens in ieder winkelpandje dat 15 meter diep is, en waar aan het eind een kantoortje zit, opeens een bmi met ruimtebewaking moeten toepassen. Dat is m.i. niet de bedoeling van dit 4e lid.
Weet niet of je dat zo moet zien. In principe versta je onder BMI iets met een centrale meldeenheid. Onder ruimtebewaking verstaan we gekoppelde rookmelders zonder dat deze per definitie aan een BMI hoeven te zijn aangesloten.
Kun je ze niet als 'losse' onderdelen zien? Naar mijn mening kun je in een gebouw zonder BMI ook wel op bepaalde locaties een DED hebben. De melding vindt dan niet centraal plaats, maar alleen in de betroffen ruimtes. (beetje zoals het altijd in de bouwverordening stond). Eigenlijk is mijn vraag dus meer: waar staat in de NEN2535 dat een BMI van een centrale voorzien MOET zijn? Voldoet een losse melder/signaalgeverlus ook aan de NEN?
Je voorbeeld van het winkeltje: Ja, inderdaad, en zoals ik het meestal deed is door zowel in het kantoortje als in de winkel een rookmelder te eisen die aan elkaar gekoppeld signaal geven. Geen volledige BMI-centrale. Wanneer het kantoor zeer open was, en er goed zicht was op de winkel, lieten we de installatie ook nog wel eens achterwege. Tegenwoordig zou je dat onder 'gelijkwaardigheid' kunnen scharen.

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten