vluchtrouteaanduiding buiten

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

vluchtrouteaanduiding buiten

Berichtdoor Koolifant op do 22 sep, 2011 15:08

ik heb een gebouw met een vluchtweg over een langgerekt balkon (buiten) met op de kop trappen (lengte ca. 120 m). Er vluchten hier veel mensen over vanuit de ruimte die in de lengterichting grenst aan dit balkon. Zou hier nou vluchtrouteaanduidingen moeten zijn. Ik denk van wel, zeker omdat de ruimte ook 'savonds gebruikt wordt. Maar uit de norm+GB kom ik er niet echt uit. En probleem is ook dat er alleen een ballustrade is en je dus niet zomaar bordjes kan ophangen (tenzij je die op paaltjes plaatst maar dat is nogal ontsierend ben ik bang).

Any suggestions?
Koolifant
120+ berichten

Re: vluchtrouteaanduiding buiten

Berichtdoor Louis van Wijk op do 22 sep, 2011 18:50

ik begrijp dat dit lange balkon aan weerszijden een trappenhuis heeft?
wat is er voor meerwaarde aan het plaatsen van bordjes?
de mensen kunnen alleen maar over het balkon lopen, ze wonen er dus ze weten de weg, en verdwalen is er niet bij.
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Koolifant op ma 26 sep, 2011 10:10

Nee, het is geen woongebouw maar een bijeenkomstgebouw dus ze zijn er niet bekend en het balkon is alleen vluchtweg dus ze zullen niet zonder meer weten dat er trappen zitten. Overdag zullen ze die wel zien maar 's nachts is dat maar de vraag.
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op ma 26 sep, 2011 10:12

Ik denk wel dat het vereist is vanuit Gb, maar of het toegevoegde waarde heeft kun je je afvragen. Vooral wanneer de galerijen goed verlicht zijn, en verder aan de vereisten voor een niet-besloten ruimte voldoen (zie toelichting Bb op art. 2.169) lijkt me dit geen toegevoegde waarde hebben. Welke kant je ook opgaat, er is 'no wrong door'. Ontheffinkje/gelijkwaardigheidje toepassen?
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Albert van den Hoek op za 01 okt, 2011 14:49

Misschien een idee om boven de deuren noodverlichting met een pictogram te plaatsen en binnen de tekeningen zo danig duidelijk te maken dat iedereen weet wat hij of zij moet doen. Ook de BHV organisatie trainen op het ontruimen via die vluchtweg.

Albert
Albert van den Hoek
20+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op za 08 okt, 2011 12:11

@Albert:
Wat zou het nut van die picto's zijn?
Joachim Bolte
Globale moderator

Keer terug naar Gebruik