vluchten langs een winkelruimte

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

vluchten langs een winkelruimte

Berichtdoor patnl op wo 12 sep, 2007 9:57

De volgende situatie doet zich voor:
een winkel met een bovenhuis. Het bovenhuis is in appartementen opgedeeld en heeft een rookvrije vluchtroute naar de straat. De voordeur van de appartementen bevindt zich in een portiek, waar ook de winkeldeur op uitkomt. Deze portiek is ongeveer 3 meter lang en 1,3m breed. Tussen de portiek en de winkel bevindt zich een glaspui en een glazen entreedeur.
de vraag: Is de scheidingsconstructie tussen winkel en vluchtroute wel 30 minuten brandwerend te krijgen? (met al dat glas?)

overige info: Op de eerste verdieping is nog een mogelijkheid om naar buiten te vluchten en over de platte daken van de buren weg te komen. Het eerste platte dak is dan van de genoemde winkelruimte. (en is 60 minuten brandwerend) Hier zitten echter weer 2 lichtkoepels in.
patnl
Nieuwlid

Berichtdoor PeterT op wo 12 sep, 2007 10:23

Glas hoeft geen probleem te zijn, er bestaan glas types die (uiteraard correct geplaatst) makkelijk 30 min brandwerend zijn.

Alleen aan de hand van je verhaal, vraag ik mij af of dit wel nodig is (een kleine tekening zegt meer dan ... woorden)
PeterT
120+ berichten

Berichtdoor patnl op wo 12 sep, 2007 16:33

PeterT schreef:Glas hoeft geen probleem te zijn, er bestaan glas types die (uiteraard correct geplaatst) makkelijk 30 min brandwerend zijn.

Alleen aan de hand van je verhaal, vraag ik mij af of dit wel nodig is (een kleine tekening zegt meer dan ... woorden)

ik zal binnenkort een schets plaatsen.

30 min brandwerend glas ken ik uiteraard, maar ik dacht dat er maximale oppervlakken aan verbonden zijn. En een winkelruit met glasdeur is nogal een oppervlak.
patnl
Nieuwlid

Berichtdoor Emiel van Rossum op wo 12 sep, 2007 17:37

patnl schreef:30 min brandwerend glas ken ik uiteraard, maar ik dacht dat er maximale oppervlakken aan verbonden zijn. En een winkelruit met glasdeur is nogal een oppervlak.

Bij spiegeldraadglas heb je maximale afmetingen. Maar bij gewoon brandwerend glas kun je erg grote oppervlakken beveiligen. Ik heb vides gezien met een oppervlakte van meer als 100 m2 brandwerend glas.
Emiel van Rossum
Beheerder

Berichtdoor patnl op wo 12 sep, 2007 17:51

patnl schreef:ik zal binnenkort een schets plaatsen.

Hier is ie.
Op de 2e en 3e verdieping zijn nog 3 wooneenheden in totaal.

Afbeelding
patnl
Nieuwlid

Berichtdoor Palmpie op wo 12 sep, 2007 18:35

een woning behoort in een eigen BC te liggen. Bij brand in de winkel mag deze dus niet overslaan naar de woning. Deze scheiding moet zelfsluitend zijn. Het is vast hoger dan 7 meter dus je mag niet reduceren.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor patnl op wo 12 sep, 2007 18:41

Palmpie schreef:een woning behoort in een eigen BC te liggen. Bij brand in de winkel mag deze dus niet overslaan naar de woning. Deze scheiding moet zelfsluitend zijn. Het is vast hoger dan 7 meter dus je mag niet reduceren.

dus de winkelruit 30 minuten en de winkeldeur 30 min + zelfsluitend?
patnl
Nieuwlid

Berichtdoor Palmpie op wo 12 sep, 2007 18:53

Ik kan het fout hebben maar je hebt volgens mij je nog een ander probleem. Een brandcompartiment is volgens de definitie ook een rookcompartiment. Dit betekent volgens mij dat de BC scheiding op de winkelpui moet liggen.

Artikel 2.156 uit rookcompartiment

Lid 1.
Ter plaatse van een toegang van een rookcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen.
Lid 2.
In afwijking van het eerste lid, kan worden volstaan met één vluchtroute, indien het rookcompartiment meer dan een toegang heeft en ten minste twee van de ter plaatse van die toegangen beginnende vluchtroutes nergens samenvallen.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Palmpie op do 13 sep, 2007 17:13

Palmpie schreef:Ik kan het fout hebben maar je hebt volgens mij je nog een ander probleem. Een brandcompartiment is volgens de definitie ook een rookcompartiment. Dit betekent volgens mij dat de BC scheiding op de winkelpui moet liggen.

Lid 1.
Ter plaatse van een toegang van een rookcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen.
Lid 2.
In afwijking van het eerste lid, kan worden volstaan met één vluchtroute, indien het rookcompartiment meer dan een toegang heeft en ten minste twee van de ter plaatse van die toegangen beginnende vluchtroutes nergens samenvallen.

Niemand die kan zeggen of ik gelijk heb of dat ik het fout heb? :?:
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op do 13 sep, 2007 18:42

Palmpie schreef:
Palmpie schreef:Ik kan het fout hebben maar je hebt volgens mij je nog een ander probleem. Een brandcompartiment is volgens de definitie ook een rookcompartiment. Dit betekent volgens mij dat de BC scheiding op de winkelpui moet liggen.

Lid 1.
Lid 2.

Niemand die kan zeggen of ik gelijk heb of dat ik het fout heb? :?:

volgens mij heb je gelijk... wanneer de winkel daadwerkelijk 30 minuten brandwerend wordt uitgevoerd is er alleen geen probleem ...
Jan Hus
240+ berichten

Volgende

Keer terug naar Gebruik