Verplichting nood- en transparantverlichting?

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Verplichting nood- en transparantverlichting?

Berichtdoor Danny van Rijt op do 04 aug, 2011 14:57

Hoi allemaal,

Vanuit veel van de locaties waar ik veiligheidsmedewerker voor ben kom ik nog vaak stickers tegen die boven een nooduitgang hangen. Deze lichten vanuit zichzelf niet op, maar daarentegen wordt het gebouw alleen overdag gebruikt aangezien het een dagbesteding voor gehandicapten is. Ik heb gezocht naar artikelen in het gebruiksbesluit, maar kon niet erg veel vinden over de eisen van een aanduiding van de nooduitgang. Dus mijn vraag aan jullie is of iemand wellicht weet waaraan de aanduiding moet voldoen en in welke gevallen dit van toepassing is. Er is in ieder geval een gebruiksvergunning/omgevingsvergunning aanwezig voor de dagbestedingen.

Ik ben benieuwd naar de antwoorden!
Danny van Rijt
Nieuwlid

Re: Verplichting nood- en transparantverlichting?

Berichtdoor Geert Klomparends op vr 05 aug, 2011 12:24

Hoi Danny,

Als noodverlichting vereist is dan moeten vluchtroute aanduidingen aan de zichtbaarheidsaspecten voldoen uit NEN EN 1838 (GB 2.3.7) De eisen omtrent noodverlichting e.d. is volgens mij artikel 2.47 en 2.59 BB. Als noodverlichting vereist is dan kun je door toepassing van transparant verlichting voldoen aan de zichtbaarheidsaspecten. Gelden er geen eisen ten aanzien van noodverlichting dan is een sticker voldoende. Dat zou je even na moeten gaan. Daarnaast is er een onmgevingsvergunning gebruik afgegeven. Ook hierin staat vermeld of het transparanten zouden moeten zijn, of dat stickers voldoende zijn.

Hopelijk is dit wat je zoekt.

m.v.g.

Geert
Geert Klomparends
20+ berichten

Re: Verplichting nood- en transparantverlichting?

Berichtdoor Danny van Rijt op ma 08 aug, 2011 15:06

Hoi Geert,

Hartelijk dank voor je reactie.
Ik kan hiermee uit de voeten en ga uitzoeken wat voor mijn locatie van toepassing is.

m.v.g. Danny
Danny van Rijt
Nieuwlid

Keer terug naar Gebruik