toepassing panieksluiting op voordeur

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

toepassing panieksluiting op voordeur

Berichtdoor johan op do 12 nov, 2009 11:44

Ik ben benieuwd hoe jullie om gaan met art 2.3.5. lid 2 van het GB.

In dit artikel wordt aangegeven dat een deur van een ruimte voor >100 personen moet worden voorzien van een panieksluiting (lichte druk tegen de deur).

Hoe gaan we nu om met bijvoorbeeld de toegangsdeur van een cafe ? Er vanuit gaande dat er >100 personen aanwezig kunnen zijn zou dus ook de (normale) voordeur niet alleen in de vluchtrichting moeten draaien maar tevens zou deze deur moeten worden voorzien van een panieksluiting op basis van 2.3.5. lid 2.
Deze eis is nieuw dus in de afgegeven gebruiksvergunningen is hierop nooit getoetst. Moeten we nu bij een reguliere controle een panieksluiting aan laten brengen op de voordeur ?
Ben benieuwd hoe hier tegenaan gekeken wordt.

Bij voorbaat dank !
johan
240+ berichten

Re: toepassing panieksluiting op voordeur

Berichtdoor Joachim Bolte op do 12 nov, 2009 12:03

De eis is niet nieuw hoor, kijk maar eens in je laatste bouwverordening... Ze is nu wel opgenomen in een AMvB waardoor veel preventisten de neiging zullen hebben er anders naar te kijken. 'vroegah' was het zo dat er meestal werd gezegd dat deuren waarop 100 personen waren aangewezen van een panic-bar voorzien waren, en de overige deuren van een knopsluiting.

In theorie heb je uiteraard gelijk, maar let er wel op dat de bouwverordening en ook het Gebruiksbesluit niet de term 'aanwezig KUNNEN zijn' gebruiken. In tegenstelling dus tot wat het Bouwbesluit doet zou je er bij een gebruiksvergunning uit kunnen gaan van de kennis hoeveel mensen er daadwerkelijk in die ruimte aanwezig zullen zijn op grond van de opgave van de gebruiker, of op grond van een door de brandweer opgelegde gebruiksbeperking.

Het meedraaien van de voordeur staat overigens niet in de verordening of het gebruiksbesluit, dat zul je dus met een Woningwetaanschrijving moeten regelen als je dat wilt. Vaak is dat echter geen haalbare kaart omdat je niet over de openbare weg open mag draaien... Maar misschien ook niet eens nodig wanneer je een gebruiksbepaling kunt opnemen (bijvoorbeeld dat de voordeur tijdens gebruik open moet staan). Uiteraard krijg je dan weer een probleem met geluid (Wet milieubeheer), maar daarvoor kan een sluisconstructie gemaakt worden.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor johan op do 12 nov, 2009 13:18

Inderdaad, in theorie heb ik gelijk..., maar hoe gaan we deze theorie in de praktijk uitleggen of uitvoeren ? De eis is voor mijn gevoel dus inderdaad wel nieuw, misschien niet zo bedoeld maar wel ...ik zal maar zeggen "anders" dan ;)

Nu staat er dus duidelijk dat als er >100 personen in een ruimte aanwzig kunnen zijn ALLE deuren moeten kunnen worden geopend door een panieksluiting, ook de voordeur / toegangsdeur.

Kijk het is niet zo heel erg moeilijk om te onderbouwen dat dit in een aantal gevallen afgeweken kan worden van deze eis maar het is gewoon niet handig dat controleurs op pad gestuurd worden met het GB en de GB vergunning als onderlegger en hier dus tegen aan lopen. Zoals zo vaak, de eis is voor een toetser op kantoor allemaal makkelijk aan te geven. Maar voor de handhavers die op pad worden gestuurd is dit moeilijk te volgen, en nog moeilijker te handhaven. Zij handhaven op de regeltjes wat dus in dit geval geen doen is want het is gewoonweg moeilijk uit te leggen dat er een panieksluiting op een toegangsdeur van een kroeg moet. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe hier door andere controleurs / handhavers mee wordt omgegaan.

Maar ik ben wel benieuwd hoe
johan
240+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 12 nov, 2009 13:38

Toevallig heb ik vorig jaar een situatie meegemaakt waarbij de entreedeur naar binnen moet draaien omdat niet over de straat gedraaid mag worden. Voor het vluchten moest de deur naar buiten draaien.
Hier een speciale deur geplaatst die tijdens normaal gebruik naar binnen draait en in geval van paniek/ontruiming o.i.d. naar buiten draait dmv sturing.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Keer terug naar Gebruik