tekening terug naar de gebruiker bij meldingplicht en of geb

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

tekening terug naar de gebruiker bij meldingplicht en of geb

Berichtdoor saar op di 01 sep, 2009 13:38

Hallo,

Binnen onze organisatie is nu de discussie of je nu wel of niet verplicht bent om gestempelde tekeningen terug te sturen naar de aanvrager. Zoals ik het lees in het gebruiksbesluit ben je het niet verplicht maar persoonlijk vind ik het wel zo netjes, bovendien waarom dan alles in 3-voud indienen?

ik ben benieuwd naar de reactie's :bwt:
Saar
saar
30+ berichten

Re: tekening terug naar de gebruiker bij meldingplicht en of geb

Berichtdoor kruislijst op di 01 sep, 2009 14:08

Je hoeft als gemeente niet eens een briefje te sturen!

Raar maar waar.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor saar op di 01 sep, 2009 15:39

Ja, dat heb ik ook gelezen 1 Maar waarom dan alles in 3-voud indienen?
Wellicht komt er in een herzien gebruiksbesluit wel weer deze verpichting. Ik zou als ondernemer zeker iets terug willen zien !
saar
30+ berichten

Berichtdoor jansen op di 01 sep, 2009 17:17

Ik neem aan dat dit de melding betreft zoals genoemd in het gebruiksbesluit. Naar mijn mening was het ook naar eigen inzicht van de gemeente of er gecontroleerd wordt bij een melding. In de standaard brieven die destijds gepubliceerd zijn door het NVBR en die ook in de destijds verschenen handreiking staan van het gebruiksbesluit is wel een brief opgenomen van een melding te weten brief M4b.
jansen
60+ berichten

Berichtdoor Sam op di 01 sep, 2009 18:16

Gebruiksbesluit: Artikel 2.10.1, lid 1:
"In een bouwwerk waarop voorschriften uit dit hoofdstuk van toepassing zijn, is een logboek aanwezig. Dit logboek ligt evenals een afschrift van de gebruiksvergunning en een afschrift van de gebruiksmelding ter inzage van degenen die belast zijn met het toezicht op de naleving van de voorschriften van dit besluit."

Dit artikel impliceert dus dat het wel degelijk de bedoeling is dat de ondernemer 'iets' krijgt van de gemeente...

...en dat klopt!!! :H: (tenminste, in die gemeenten waarin de Algemene Wet Bestuursrecht juist wordt gehanteerd):

Artikel 3:40: "Een besluit treedt niet in werking voordat het is bekendgemaakt."

Artikel 3:41: "De bekendmaking van besluiten die tot een of meer belanghebbenden zijn gericht, geschiedt door toezending of uitreiking aan hen, onder wie begrepen de aanvrager."

Bovenstaande geldt dus sowieso voor een gebruiksvergunning. Nu is alleen de vraag of het door de gemeente bevestigen van de indiening van een gebruiksmelding, een besluit is in de zin van de AWB.
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor kruislijst op di 01 sep, 2009 19:31

Op een melding wordt niet besloten.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Anders op wo 02 sep, 2009 8:46

Het gebruiksbesluit geeft niet aan dat je het moet doen, deze geeft alleen aan dat je een bevestiging moet sturen.
De handreiking van NVBR geeft aan dat het nuttig kan zijn om een bevestiging van brandveilig gebruik te sturen (blz 37).

Bij een gebruiksmelding sturen wij na controle van het bouwwerk (als het voldoet) een bevestiging brandveilig gebruik (brief M3). Daarbij sturen wij een gestempelde formulier en tekening retour.
Anders
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 02 sep, 2009 10:07

Bij de vergunningplicht heb je het over een besluit in de zin van 1:3 Awb, en moet je dat besluit kenbaar maken. Het 'besluit' is niet alleen het door jou gemaakte A4'tje met tekst, maar ook alle daarbij behorende stukken. Die dragen als je het goed doet ook het stempel 'behoort bij het besluit van ....' Wanneer dat niet zo is heb je een juridisch probleem, en kun je niet handhaven op de tekeningen.

3 setjes is dan redelijk, omdat de brandweer er een houdt, er een naar het centrale archief moet en een terug naar de aanvrager.

Bij een melding neem je geen besluit. Je moet de ontvangst bevestigen, en je kunt voorwaarden stellen op grond van de tekeningen die je hebt ontvangen. Hierna kun je met controle achteraf de gestelde voorwaarden handhaven. Die brief met voorwaarden, daar hoeven de tekeningen niet bij. Toch is het ook voor de melding handig 2 of 3 sets te hebben, omdat ook die gearchiveerd en gebruikt moeten worden bij controle.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Sam op wo 02 sep, 2009 16:13

Joachim Bolte schreef:Bij een melding neem je geen besluit. Je moet de ontvangst bevestigen, en je kunt voorwaarden stellen op grond van de tekeningen die je hebt ontvangen. Hierna kun je met controle achteraf de gestelde voorwaarden handhaven. Die brief met voorwaarden, daar hoeven de tekeningen niet bij. Toch is het ook voor de melding handig 2 of 3 sets te hebben, omdat ook die gearchiveerd en gebruikt moeten worden bij controle.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wanneer je voorwaarden verbindt aan een gebruiksmelding, is dat in mijn opinie ook een besluit in de zin van de AWB. Als dat niet zo is zou dat betekenen dat de principaal geen bezwaar kan aantekenen tegen een voorwaarde, omdat er geen sprake is van een besluit.

Naar mijn idee zou de ideale wereld er als volgt uitzien:
GBV: altijd kenbaar maken aan aanvrager middels afgestempelde aanvraagformulier, tekeningen en eventueel aanvullende voorwaarden;
GBM met voorwaarden: altijd kenbaar maken aan aanvrager middels afgestempelde aanvraagformulier, tekeningen en aanvullende voorwaarden;
GBM zonder voorwaarden: ontvangsbevestiging van de gebruiksmelding volstaat
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor jansen op wo 02 sep, 2009 19:35

Nu we toch lekker aan het discuseren zijn. Binnen welke termijn moet er een controle plaatsvinden. Mijn gedachte is nog steeds dat dit ook niet vast staat. Bij verschillende gemeentebesturen hebben ze het over 8 weken. Is er iemand die hier ervaring mee heeft.
jansen
60+ berichten

Volgende

Keer terug naar Gebruik