Technische ruimte in parkeergarage>1000m2?

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Technische ruimte in parkeergarage>1000m2?

Berichtdoor Koolifant op di 05 mei, 2009 10:03

Hallo
Tussen een parkeergarage > 1000 m2 en andere ruimten geldt een WBDBO van 60 min. Een technische ruimte in een grote parkeergarage kan dus in principe niet. Volgens de praktijkrichtlijn garages >1000 m2 van den Haag moet echter in een technische ruimte, portiersloge e.d. een draagbaar blustoestel aanwezig zijn. Maar waarom zou die aanwezig moeten zijn als die ruimten toch 60 min brandwerend gescheiden zijn van de garage?? Portiersloge kan ik me nog iets bij voorstellen maar dat is dan in feite aanvullende veiligheid (dat de portier snel kan ingrijpen) want als je geen loge hebt is er geen draagbaar blustoesten vereist.
:paashaas:
Koolifant
120+ berichten

Re: Technische ruimte in parkeergarage>1000m2?

Berichtdoor J. Nieuwland op di 05 mei, 2009 13:14

Wat ik me zou kunnen voorstellen dat deze blusser aanwezig moet zijn om een beginnende brand te kunnen blussen die bijvoorbeeld ontstaat tijdens werkzaamheden in de technische ruimte, aan de technische installatie hierin. Een technische ruimte wordt in NEN2535 beschouwd als een ruimte met een verhoogd brandgevaar.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Koolifant op di 05 mei, 2009 13:21

Ja dat denk ik inderdaad ook, maar waarom zou je dat specifiek eisen als die technische ruimte naast een parkeergarage > 1000 m2 is gelegen, en bv. niet als ie naast een garage < 1000 m2 of een andere gebruiksfunctie is gelegen? Zou het bedoeld zijn als een verdere beperking van het risico dat brand vanuit een technische ruimte (of portiersloge, liftmachine kamer of stookruimte, conform de praktijkrichtlijn) zich uitbreidt naar de garage?? Dat zou ik toch niet helemaal snappen omdat deze ruimten toch al 60 min brandwerend gescheiden moeten zijn van de garage. Of zou de richtlijn hier toch een mogelijkheid open laten om deze ruimten niet brandwerend te scheiden??? lijkt me niet want dan klopt het onderliggende brandscenario van 3a4 brandende auto's niet meer..
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor Palmpie op di 05 mei, 2009 16:31

Volgens mij schrijf den haag voor dat je daar een P50 moet hebben en in de rest van de parkeergarage niet. Omdat er kans is op vandalisme als ze in de garage hangen schrijven ze voor dat die op bewaakte plaatsen gehangen/geplaatst worden.
Volgens het gebruiksbesluit kan er bij het ontbreken van brandslanghaspels draagbare blustoestellen voorgeschreven worden.
Palmpie
1000+ berichten

Berichtdoor Koolifant op di 05 mei, 2009 19:05

ja maar dat verklaard nog steeds niet waarom dat opeens pas geldt als die ruimten aanwezig zijn. Ik bedoel in een garage zonder loge/TR/e.d. heb je ook kans op vandalisme, dus dan zou die eis veel algemener, nl voor elke (openbare) garage gesteld moeten worden en niet voor deze 'neven'ruimten
Koolifant
120+ berichten

Keer terug naar Gebruik