Panic-bar op deur zonder slot

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: Panic-bar op deur zonder slot

Berichtdoor R Visser op di 14 jun, 2011 15:32

Met alle respect voor ieders mening en regelgeving, maar moet je in een ruimte met zoveel mensen wel willen dat je een paniekdeur met een draaiknopcilinder moet openen?

Ik durf gerust te beweren dat bij een calamiteit, als de paniek toeslaat, mensen zich niet meer realiseren dat de knopcilinder eerst opengedraaid moet worden.

Ik herinner mij een filmpje op youtube van een overvaller die door de bankmedewerker verrast wordt met het luik voor de balie, en dan in zijn paniek niet meer kan bevatten dat de deur naar hem toe draait.
R Visser
Nieuwlid

Berichtdoor Henk van Buuren op di 14 jun, 2011 21:10

En geld de eis voor n panic-bar ook als de deur niet op slot kan?

Niels,
Dat is een goede vraag.

Bedenk het volgende: doel is te vluchten van aanwezigen naar een veilige plaats.
Wanneer er niemand aanwezig is zou het technisch mogelijk zijn bij een ingeschakeld alarmsysteem een kleefmagneet te bekrachtigen zodat de deur op slot is.
Wanneer men binnen komt en het alarm uitzet, dient de deur ontkracht te zijn zodat de functie gewaarborgd is.
Praat er eens over met alle betrokken partijen. Misschien vinden ze het een acceptabel idee.
met vriendelijke groet,

Henk van Buuren
Projecteringsdeskundige Brandmeldinstallaties
Henk van Buuren
120+ berichten

Berichtdoor Maarten Klerken op wo 22 jun, 2011 12:53

Er staat aangegeven "waarop bij het vluchten meer dan 100 personen zijn AANGEWEZEN". Als er in een ruimte meer dan 100 personen aanwezig kunnen zijn, dan impliceert dit dus niet direct dat alle deuren een push-bar moeten hebben. Heeft deze ruimte namelijk twee deuren, dan zijn er per deur minder dan 100 pers. op aangwezen en hoef je geen pushbar te maken.
Maarten Klerken
Nieuwlid

Vorige

Keer terug naar Gebruik