Overschrijding max. aantal personen in geval van nood

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Overschrijding max. aantal personen in geval van nood

Berichtdoor Theo R op wo 23 mei, 2007 7:52

In gemeentelijke rampenplannen, rampbestrijdingsplannen, maar ook in bedrijfsnood- of calamiteitenplannen worden vaak sporthallen, dorpshuizen, et cetera genoemd als noodopvanggebouw. Maar wat als het aantal personen dat opgevangen moet worden het maximum uit de gebruiksvergunning overschrijdt? Of als er overnacht moet worden in een gebouw waar dit niet in de gv geregeld is.

Mijn insteek is pragmatisch: geen probleem, er is sprake van een noodsituatie. Bij overnachting zorgen dat er wakende mensen aanwezig zijn. In de meeste gevallen zal een Rode Kruis of dergelijke organisatie wel aanwezig zijn en hier in kunnen voorzien.

Formeel gezien kan en mag het echter niet. Daarom denk ik dat het verstandig is dat in dergelijke gevallen door de burgemeester een noodverordening uitgevaardigd kan worden, die een en ander mogelijk maakt.

Hoe denken jullie daarover? Of hebben jullie daar ervaringen mee of - liever nog - oplossingen voor?
En maak er weer iets leuks van ...
Theo R
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 23 mei, 2007 8:25

Ik neem aan dat de hulpdiensten ook rampscenario's hebben waarin wordt aangegeven hoeveel personen er opgevangen moeten gaan worden? Daarnaast weet je welke voorzieningen je hebt binnen een gemeente (scholen, gymzalen, buurthuizen, gemeentehuis, militaire kazernes), dus je zou door kunnen rekenen of je voldoende capaciteit hebt om bij een calamiteit opvang te regelen.

Wanneer daaruit een risico blijkt zoals dat waarover je spreekt, is het dan niet logischer dat er preventief wordt gezocht naar een andere oplossing, in plaats van de ramp maar af te wachten?

Even afgezien daarvan... :wink: Vaak heb je meer mogelijkheden dan je denkt in zo'n gebouw, er zijn vaak wel voorzieningen te treffen in de mens-hoek om de situatie op dat moment veilig te maken (brandwacht, concierges e.d.). Het probleem lijkt mij ook niet zozeer de capaciteit op dat moment, wanneer je zoveel mensen op een kluitje hebt heb je tegelijk ook een sociaal probleem. Weer een goede reden om voldoende opvang klaar te hebben staan voor noodgevallen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 23 mei, 2007 18:45

Ik blijf pragmatisch denken 8)

cu, :D
Loe
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Keer terug naar Gebruik