Ontgrendelen slaapkamer deur bij brandmelding

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Ontgrendelen slaapkamer deur bij brandmelding

Berichtdoor J van Daal op vr 28 mei, 2010 13:49

Geachte lezers,

Even een vraag met betrekking tot het gebruik van een gebouw. In een woonbegeleidingscentrum zijn bewoners die soms even op hun slaapkamer voor kortere of langere tijd verblijven achter een gesloten deur. Vaak geldt dit ook voor de nachtelijke uren er is dan wel personeel aanwezig.
Deze bewoners zijn niet zelfredzaam. De vraag is nu of er een wettelijke verplichting is dat deze slaapkamerdeuren bij een brandmelding (hand- of rookmelder) automatisch ontgrendeld moeten worden. Ik zou het op prijs stellen indien er een duidelijke regelgeving op dit punt is dat deze dan ook even vermeld wordt.
Ik heb al door dit forum heengeplozen maar niet meteen een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Met dank en vriendelijke groet
Jan
J van Daal
Nieuwlid

Re: Ontgrendelen slaapkamer deur bij brandmelding

Berichtdoor Brand Prevent op wo 02 jun, 2010 14:53

Als de mensen niet zelfredzaam zijn mogen van mij de deuren van binnen uit niet op slot zitten. Als dat persé moet dan moeten ze inderdaad ontgrendeld worden. Waar het staat weet ik niet uit mijn hoofd maar is gewoon parate kennis.
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor duiveltje op do 03 jun, 2010 11:31

Brand Prevent schreef:Als de mensen niet zelfredzaam zijn mogen van mij de deuren van binnen uit niet op slot zitten. Als dat persé moet dan moeten ze inderdaad ontgrendeld worden. Waar het staat weet ik niet uit mijn hoofd maar is gewoon parate kennis.

Dat staat inderdaad nergens. Dat is een parate duim. Wat wel in de regelgeving staat is dat een dergelijk gebouw ook als celfunctie zal moeten worden beoordeeld. zie hiervoor de algemene toelichting par. 2.3 en de artikelsgewijze toelichting betreffende een celfunctie. Dan komen er hele andere zaken aan de orde dan een deur die vanzelf open moet gaan.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor J van Daal op zo 06 jun, 2010 11:05

Brand Prevent schreef:Als de mensen niet zelfredzaam zijn mogen van mij de deuren van binnen uit niet op slot zitten. Als dat persé moet dan moeten ze inderdaad ontgrendeld worden. Waar het staat weet ik niet uit mijn hoofd maar is gewoon parate kennis.

Even een verduidelijking, de deuren worden niet van binnenuit afgesloten maar van buiten, dus de aanwezige leiding sluit de deur aan de gangzijde af.
Meestal is dit ook om de andere cliënten te beschermen op het moment dat er problemen zijn.

de groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

de groeten
Jan
J van Daal
Nieuwlid

Berichtdoor Brand Prevent op vr 11 jun, 2010 14:51

Als de mensen niet-zelfredzaam zijn dan moet dat wel zwart-op-wit staan en dan nog vraag ik me af of je mensen mag opsluiten. Maar ik heb zulke inrichtingen niet in mijn gemeente dus ook geen verstand van. Als je de mensen mag opsluiten dan vind ik dat de deuren eenvoudig en snel te openen zijn door medewerkers, BHV en brandweer. Maar goed dat is misschien weer niet wenselijk omdat andere bewonders dat dan ook zouden kunnen doen?

J van Daal schreef:

Even een verduidelijking, de deuren worden niet van binnenuit afgesloten maar van buiten, dus de aanwezige leiding sluit de deur aan de gangzijde af.
Meestal is dit ook om de andere cliënten te beschermen op het moment dat er problemen zijn.

de groeten
Jan
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor Leon op vr 11 jun, 2010 17:17

J van Daal schreef:

de groeten
Jan

Dan valt dat toch 'gewoon' onder de celfunctie...
Brandpreventieforum: mooi dat het bestaat, jammer dat het nodig is :-)
Leon
120+ berichten

Berichtdoor Richard Visser op vr 11 jun, 2010 19:35

Lees hoofdstuk 10 van het NVBR boek eens.
Richard Visser
120+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 23 jun, 2010 13:54

Richard Visser schreef:Lees hoofdstuk 10 van het NVBR boek eens.

Als je bij par. 2.6 bent geweest, ben je nog geen steek verder.
duiveltje
240+ berichten

Berichtdoor --kruisje-- op do 24 jun, 2010 15:20

Ik zou het op prijs stellen indien er een duidelijke regelgeving op dit punt is dat deze dan ook even vermeld wordt.

Als de deur niet van binnen uit op elk moment opengemaakt kan worden door de bewoner dan is er naar mijn mening sprake van een celfunctie inclusief de bijbehorende eisen en voorzieningen (zowel bouwkundig, installatie technisch als organisatorisch).

Nu wil je dit ondervangen door een BMI de deuren te laten vrijgeven? is dit gelijkwaardig voor alle denkbare scenario's voor de BIO eisen die gelden voor een cellengebouw?
Brand: Een door verbranding veroorzaakt en met vlammen gepaard gaand vuur buiten een haard, dat in staat is zich uit eigen kracht voort te planten.
--kruisje--
500+ berichten

Berichtdoor AB op vr 25 jun, 2010 8:16

Wat dacht je van een niet-gecertificeerde woningsprinkler!
AB
60+ berichten

Volgende

Keer terug naar Gebruik