Noodverlichting kooiladder / overlast bij buren

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Noodverlichting kooiladder / overlast bij buren

Berichtdoor Annegreeth Nijhof op do 12 mei, 2011 14:34

Bij een woongebouw zijn noodverlichtingsarmaturen geinstalleerd zodat de kooiladder voldoende verlicht is.
Een buurvrouw heeft het licht van één van deze armaturen recht in haar slaapkamer schijnen zodra deze aangaat (bewegingsmelder). Vanwege de brandveiligheid moet er verlichting hangen (het is een zeer donkere hoek) en er is al speciaal een bewegingsmelder opgezet zodat de lamp niet altijd zou branden. Deze bewegingsmelder reageert volgens mevrouw ook 's nachts terwijl er niets of niemand is, wat ze erg vervelend vindt. De nooddeur die naar de kooiladder leidt, wordt ook gebruikt als dagelijkse deur naar het dakterras, dus hier een sensor opzetten heeft ook geen zin.

Wat is een andere oplossing? Er zit geen BMI in het gebouw dus er kan ook niet geregeld worden dat de lamp alleen aan gaat in geval van brand.

Zowel mevrouw als de verhurende partij zijn lichtelijk radeloos aan het worden en er is dringend een oplossing gezocht.

Wie kan me helpen?
Annegreeth Nijhof
20+ berichten

Re: Noodverlichting kooiladder / overlast bij buren

Berichtdoor Paul Wendt op do 12 mei, 2011 15:39

"Vanwege de brandveiligheid ....."

Mag de kooiladder alleen bij brand worden gebruikt?

Gewoon een armatuur nemen met een eigen noodstroomvoorziening en een potentiaal vrij verbreekkontakt op de nooddeur. Gaat de nooddeur open dan verbreekt de stroomkring en schakelt het armatuur over op noodstroom en het lampje gaat branden. Investering enkele Euro's.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Annegreeth Nijhof op do 12 mei, 2011 15:47

Bedankt voor de tip!
Annegreeth Nijhof
20+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op do 12 mei, 2011 16:38

Of de bewegingssensor en een contact op de nooddeur in serie schakelen. Gaat het licht alleen aan als de nooddeur geopend wordt EN de bewegingssensor geactiveerd wordt. Kan bestaande armatuur voor gebruikt worden. Lijkt me een nog voordeliger optie.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op do 12 mei, 2011 18:18

J. Nieuwland schreef:Of de bewegingssensor en een contact op de nooddeur in serie schakelen. Gaat het licht alleen aan als de nooddeur geopend wordt EN de bewegingssensor geactiveerd wordt. Kan bestaande armatuur voor gebruikt worden. Lijkt me een nog voordeliger optie.

J. Nieuwland

Dat kan natuurlijk alleen als er geen dranger op de nooddeur zit.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Berichtdoor Paul Wendt op vr 13 mei, 2011 6:53

Waarom zou uit oogpunt van brandveiligheid een nooduitgang uitkomend op het dak zelfsluitend zijn uitgevoerd?
Sowieso vind ik een nooduitgang voerend naar het dak alwaar een kooiladder kan worden bereikt dubieus. Je zal toch als bewoner net de pech hebben dat je één arm niet gebruiken. Heb je dubbel pech.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Mippie Esser op vr 13 mei, 2011 14:38

Paul Wendt schreef:Waarom zou uit oogpunt van brandveiligheid een nooduitgang uitkomend op het dak zelfsluitend zijn uitgevoerd?

Weet ik niet, het kwam zomaar ineens bij me op. Maar het zou natuurlijk wel kunnen, want de deur wordt ook gebruikt om op het dakterras te komen.

Paul Wendt schreef:Sowieso vind ik een nooduitgang voerend naar het dak alwaar een kooiladder kan worden bereikt dubieus. Je zal toch als bewoner net de pech hebben dat je één arm niet gebruiken. Heb je dubbel pech.

Tja, dat is inderdaad pech..
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.....
Mippie Esser
120+ berichten

Keer terug naar Gebruik