Keuken = verblijfsruimte = subbrandcompartiment?

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: Keuken = verblijfsruimte = subbrandcompartiment?

Berichtdoor Paul Wendt op di 25 okt, 2011 15:28

.......... waarin heel soms nog een keukengeiser hangt.

Maar wat heeft die geiser er nou mee te maken? Ik mis in jullie beantwoording de link met de geiser. Annegreeth maakt zich, denk ik, echt zorgen om die ene geiser. Persoonlijk zou ik me ook zorgen maken om de hoeveelheid aan de mega flut verlengsnoeren en de elektrische kacheltjes. Brandgevaar door (kort)sluiting ligt meer op loer.
Paul Wendt
120+ berichten

Berichtdoor Peter op di 25 okt, 2011 20:27

zie bijlagen
Bijlagen
11fs2008g374.pdf
(73.68 KiB) 12 keer
TNO_rapport_brandveiligheid_kamerverhuur.PDF.pdf
(310.26 KiB) 14 keer
Peter
240+ berichten

Berichtdoor Joachim Bolte op wo 26 okt, 2011 1:11

Freddy X schreef:Zoals je zou moeten weten...
??? gelukkig hebben we jou nog om ons dat uit te leggen...

Freddy X schreef:... is er meer dan het huidige Bouwbesluit. In het nieuwe bouwbesluit (weet ik, is nog niet van toepassing) staat eea al wel reeds uitgeschreven. Daarnaast wordt het onderscheid wel al duidelijk gemaakt in het gebruiksbesluit...

Ik weet niet wat je aan de huidige omschrijving duidelijk vindt, en ik zie het in het nieuwe bouwbesluit niet heel veel duidelijker staan (ja, ik heb het al eens ingekeken...).

Daarnaast heeft de originele vraagsteller het, naast de normale studentenwoningen, over verschillende soorten gebouwen, ook flats waar meer dan 100 studenten in wonen... lijkt me een te kort antwoord om het dan alleen over studenten-woonhuizen te gaan hebben.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Freddy X op wo 26 okt, 2011 10:24

Mijn uitgangspunt is inderdaad dat het één gebruiksfunctie betreft. Dit komt door wat de vraagsteller aangeeft, namelijk:"In deze panden is één ding gelijk: de studenten huren een kamer waarbij de voorzieningen zoals keuken, badkamer en toilet worden gedeeld met medebewoners."
Bij één gebruiksfunctie (met kamergewijze verhuur) heb je te maken met gezamenlijke ruimten, en niet met gemeenschappelijke ruimten. Ik schrijf trouwens niet dat de omschrijving duidelijk, maar dat een duidelijk onderscheid wordt gemaakt in het gebruiksbesluit...
Freddy X
Nieuwlid

Berichtdoor Annegreeth Nijhof op wo 26 okt, 2011 13:37

Wat een reacties! Heel fijn!

Wat betreft de geiser: dit had ik vermeld aangezien het hier gaat om een open verbrandingstoestel en dat misschien nog uit maakt voor bepaalde toepassingen.

De vraag is misschien ruim gesteld, het gaat inderdaad om verschillende soorten woongebouwen/woningen, welke wel een gebruiksvergunning hebben. Dus van 5 tot 100 bewoners, van binnenstad-panden tot grote flats.

De reden waarom ik het vraag is als volgt (wie weet maakt dat meer duidelijk en is het antwoord dan heel simpel):
Veel keukens zijn ooit voorzien van een 30min deur en deurdranger, dit omdat de keukens werden gezien als subbrandcompartiment. De deurdrangers worden vaak vernield, deuren soms verwijdert omdat het als lastig wordt gezien. Als we dus geen subbrandcompartiment van de keukens hoeven maken, scheelt dat weer deuren (her)plaatsen en deurdrangers opnieuw vastzetten.

Mijn vraag aan Joachim:
Maakt het echt zoveel uit of je een kleinschalige woning hebt of over een grote studentenflat? In de gevallen waar ik nu aan denk hebben de kamers een eigen adres maar delen alle voorzieningen. Dit komt zowel kleinschalig als grootschalig voor. Dan zou je dus eigenlijk overal sub-BC's van moeten maken, als ik het goed begrijp.

Ik neem alles nog even rustig door, alvast bedankt voor jullie reacties en meedenken!
Annegreeth Nijhof
20+ berichten

Berichtdoor duiveltje op wo 26 okt, 2011 16:12

duiveltje
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Gebruik