Artikel 2.4.2. van het Gebruiksbesluit stelt dat er, voorzover er niet voldoende wordt voorzien in brandslanghaspels, aanvullend voorzien moet worden in draagbare (of verrijdbare) blustoestellen. (enkele functies uitgezonderd, zie artikel 1.3 daarvoor)
In de prestatie-eis wordt echter niet verwezen naar een bepalingsmethode of norm oid om de benodigde hoeveelheid te kunnen bepalen. Vóór het Gebruiksbesluit waren hier geen specifieke eisen voor en werd er vaak een loopafstand van 30 meter gehanteerd. Dit is algemeen geaccepteerd en past goed binnen de optiek van het Bouwbesluit, namelijk 1m/s lopen betekend dat een beginnende brand theoretisch uiterlijk binnen 60 seconden bestreden kan worden (30 meter naar blustoestel lopen en 30 meter naar brandhaard).
In de toelichting van het Gebruiksbesluit wordt echter wel "voorzichtig" verwezen naar NEN 4001. Hierover staat het volgende:
Het eerste lid biedt enige ruimte bij het beoordelen of het aantal en de aard van de beschikbare handblusmiddelen voldoende is. Met NEN vindt momenteel overleg plaats over de mogelijkheden NEN 4001: 2006 «Projectering van draagbare en verrijdbare blustoestellen» zo aan te passen, dat deze in dit lid kan worden aangewezen, waarmee aan dit voorschrift een meer concrete invulling zal worden gegeven.
Inmiddels is deze norm definitief. Echter de voorwaarden die in deze norm staan vermeld vind ik in veel situatie belachelijk overdreven...
Stel ik heb een industriefunctie met een gebruiksoppervlakte van circa 2.000 m² en is 1 brandcompartiment (bijvoorbeeld een aardappelloods waarin ook wordt gesorteerd). NEN 4001 stelt dat er bij een capaciteit van 6 kg/liter 1 toestel per 100 m² of bij een capaciteit van 9 kg/liter 1 toestel per 150 m² benodigd is en dat de loopafstand 20 meter moet bedragen.
De loopafstand is naar mijn idee al iets aan de veilige kant, maar dat kan ik nog wel begrijpen. De benodigde hoeveelheid brandslanghaspels kan ik echter niet begrijpen en vind ik zwaar overtrokken.
Stel ik pas draagbare blustoestellen van 6 liter toe, dan zou ik dus ten minste 20 draagbare blustoestellen moeten toepassen in een loods waarin zich geen of nauwlijks binnenwanden bevinden...? Dan bevinden de draagbare blustoestellen zich heel dicht op elkaar langs de (binnenzijde van de) gevel. Naar mijn idee beidt de overdadige aanwezigheid van de draagbare blustoestellen geen meerwaarde en is in dit geval de loopafstand maatgevend.
Hoe zien jullie dit?
Passen jullie NEN 4001 überhaupt toe?