Peter paul Luiken schreef:Hallo Kruislijst,
Je hebt gelijk maar de discussie loopt nu of er wel of niet in een scouting gebouw geslapen mag worden. In het pand kunnen p/m 30 mensen slapen en er zit geen brandmeldinstallatie of niks in. Als ik op Bouwbesluitonline.nl kijk moet het pand voldoen aan de eisen van bijeenkomst functie en die van logiesfunctie. Het gaat namelijk om vloer opp van 60m² waar geslapen kan worden en er kunnen kinderen slapen van 6 t/m 30 jaar.
Ik heb niet echt een goed gevoel als er in een houten gebouw van 120m² 30 kinderen liggen te slapen waar geen brandmeldinstallatie aanwezig is of iets anders.
Hoe denken jullie hier over
Ik denk ook dat het niet zondermeer verantwoord is om slapen toe te staan zonder een BMI.(of iets gelijkwaardigs)
Even een gedachte van mij:
In het gebruiksbesluit bij logiesfunctie moet een BMI aanwezig zijn bij een gebruikopp. van 250 m2 en ook wanneer de hoogste vloer van de logiesfunctie > 5m is.
Als ik de logiesfunctie voor de geest haal stel ik mij bijvoorbeeld een gebouw voor met verhuurbare (hotel)kamers. Zo'n kamer is schat ik +/- 30 m2. Dit betekent dat in zo'n functie +/- 8 kamers met stel 2 personen = 16 personenen aanwezig zijn/slapen. Het scoutinggebouw zal zijn niet zijn voorzien van kamers, maar waarschijnlijk slaapzalen, de vloeroppervlakte per persoon is dus een stuk kleiner. De eisen in het gebruiksbesluit zijn er voor de veiligheid van personen. De grenswaarden zijn vastgesteld op basis van geaccepteerde risico's. In dit geval zijn de risico's hoger dan wat het gebruiksbesluit beoogt met geaccepteerd.
Wanneer het scoutinggebouw slechts heel incidenteel wordt gebruikt om te slapen zou ik me kunnen voorstellen dat een BMI een vergaande maatregel is. Wellicht in dat geval gekoppelde NEN2555 rookmelders toepassen in het kader van "gelijkwaardigheid" of " best praktice".
J. Nieuwland