Even een vraagje;
hoe gaan jullie om met doorvoeren in bestaande bouw? Ik kom in de praktijk vaak tegen dat een doorvoer eigenlijk niet voldoet. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld een kabelgoot die alleen is dichtgezet met steenwol en waarvan de kabels of de kabelgoot niet zijn behandeld, ander voorbeeld zijn kanalen van de mechanische ventilatie (rond 75 mm) die door een sub brandcompartiments scheiding heen gaat zonder dat er brandwerende voorzieningen zijn getroffen.
Een aantal keer is het dan ook nog zo dat een aantal jaar daarvoor door de brandweer is geeist dat alle brandwerende scheidingen ook boven de plafondplaatjes werden dichtgezet en dat het zo is goedgekeurd (verschil van inzicht). Wanneer is er sprake van 'rechtens verkregen niveau'. Volgens mij haal je met een kabelgoot die alleen is dichtgezet met steenwol geen 20 minuten WBDBO conform de NEN 6069 en onderschrijd je dus niveau bestaande bouw. Ik vindt echter dat ik wel goed moet kunnen motiveren waarom de aanpassingen aan de doorvoeren gedaan moeten worden.
zijn er gemeentes/regio's die hier beleid in hebben?