doorvoeren in bestaande bouw

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: doorvoeren in bestaande bouw

Berichtdoor J Vroon op di 09 jun, 2009 12:30

Een wand met wbdbo zal altijd aan die eis moeten voldoen.
Zodra men kabels e.d. door deze wand voert ontstaat er ook een ander probleem als men de wand niet terugbrengt in zijn "originele" gesloten staat.

Brand genereerd rook, en die rook wil ergens heen.
Met een open verbinding in een wand ontstaat een rookpluim die, gevoed door de warmte, met behoorlijke snelheid de naastgelegen ruimte wordt ingeblazen.
Ernstige rookschade is het directe gevolg. Blijkbaar wordt dat even "vergeten".
Zelf heb ik dergelijke schade mogen bekijken. En die kan aanzienlijk zijn. De sporen wijzen ook direct naar de openingen.
Ik zou dus zeggen, voorkomen is beter dan genezen. Een verzekeraar zal zeker proberen om de kosten weer vergoed te krijgen en dus de veroorzaker van dergelijke gaten aanschrijven.
J Vroon
60+ berichten

Berichtdoor Jan Hus op di 09 jun, 2009 17:12

Ruud van Liempd schreef:
jh schreef:Nu even alle :brwman: :brwman: tegen me in het harnas jagen: ik denk dat je de stelling zou kunnen verdedigen dat het Bouwbesluit geen brandwerendheidseisen stelt, maar 'slechts' een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis tussen twee brandcompartimenten. Verandert de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis als ik een doorvoering in de wand maak? :BRAND: :BRAND: :BRAND:

De weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag eis geldt voor de gehele wand dus als je een doorvoering in de wand maakt die een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag heeft die minder is dan de wand moet hebben dan zul je dus iets moeten doen aan de doorvoering

Wat ik bedoelde te zeggen: tussen twee bestaande BC's geldt een WBDBO-eis van 20 minuten. Wanneer je een doorvoering maakt (=bouwen, dus nieuwbouw), geldt dan opeens automatisch een WBDBO-eis van 60 minuten? Ik denk dat te verdedigen is dat dit niet zo is, omdat het Bouwbesluit geen eis stelt aan de brandwerendheid. In ieder geval zit er ergens een kronkel in het systeem. Want als door het maken van een doorvoering de WBDBO-eis zou veranderen, zou die dus veranderen voor de complete brandcompartimenten - met alle consequenties van dien...
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor D Koehoorn op wo 10 jun, 2009 8:03

Ik denk niet dat het aanbrengen van doorvoeren valt onder het kopje bouwen, dus dan nieuwbouw eisen.
De doorvoeren moeten wel worden afgewerkt conform de brandwerende waarde die de wand eventueel heeft.
D Koehoorn
Nieuwlid

Berichtdoor Jan Hus op wo 10 jun, 2009 12:29

D Koehoorn schreef:Ik denk niet dat het aanbrengen van doorvoeren valt onder het kopje bouwen, dus dan nieuwbouw eisen.
De doorvoeren moeten wel worden afgewerkt conform de brandwerende waarde die de wand eventueel heeft.

Hm, ik citeer uit de Woningwet: "bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats;
:adviseur:
Jan Hus
240+ berichten

Berichtdoor Ruud van Liempd op wo 10 jun, 2009 12:35

jh schreef:
Ruud van Liempd schreef:
jh schreef:Nu even alle :brwman: :brwman: tegen me in het harnas jagen: ik denk dat je de stelling zou kunnen verdedigen dat het Bouwbesluit geen brandwerendheidseisen stelt, maar 'slechts' een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis tussen twee brandcompartimenten. Verandert de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis als ik een doorvoering in de wand maak? :BRAND: :BRAND: :BRAND:

De weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag eis geldt voor de gehele wand dus als je een doorvoering in de wand maakt die een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag heeft die minder is dan de wand moet hebben dan zul je dus iets moeten doen aan de doorvoering

Wat ik bedoelde te zeggen: tussen twee bestaande BC's geldt een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis van 20 minuten. Wanneer je een doorvoering maakt (=bouwen, dus nieuwbouw), geldt dan opeens automatisch een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis van 60 minuten? Ik denk dat te verdedigen is dat dit niet zo is, omdat het Bouwbesluit geen eis stelt aan de brandwerendheid. In ieder geval zit er ergens een kronkel in het systeem. Want als door het maken van een doorvoering de weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag-eis zou veranderen, zou die dus veranderen voor de complete brandcompartimenten - met alle consequenties van dien...

sorry verkeerd begrepen. Ik denk dat dit valt onder het kopje dat nieuwbouweisen alleen gelden voor het deel dat verbouwd wordt. Als er een doorvoer wordt gemaakt en dat je dan ineens de gehele wand moet aanpassen gaat in de praktijk niet werken.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor D Koehoorn op wo 10 jun, 2009 13:30

jh schreef:
D Koehoorn schreef:Ik denk niet dat het aanbrengen van doorvoeren valt onder het kopje bouwen, dus dan nieuwbouw eisen.

Hm, ik citeer uit de Woningwet: "bouwen: het plaatsen, het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een bouwwerk, alsmede het geheel of gedeeltelijk oprichten, vernieuwen of veranderen en het vergroten van een standplaats;

Dat ben ik met je eens. Maar ik twijfel sterk of hier ook het aanbrengen van doorvoeren vanuit het ene BC naar het andere BC voor geld.

Anders zou bijvoorbeeld een ziekenhuis gek worden van de bouwaanvragen omdat er telkens wordt gewerkt aan de bekabeling / installaties.

Anders is het bijvoorbeeld:
Nieuwe BMI, meer kabels trekken, gaten maken door BC, dus bouwvergunning....

Anders zou ik nu wel in eens een heleboel aanschrijving voor een aanvraag bouwvergunning de deur uit moeten sturen, omdat er t.z.t. nieuwe installaties in gebouwen zijn geplaatst.
D Koehoorn
Nieuwlid

Berichtdoor Ruud van Liempd op ma 15 jun, 2009 12:16

D Koehoorn schreef:
Anders zou bijvoorbeeld een ziekenhuis gek worden van de bouwaanvragen omdat er telkens wordt gewerkt aan de bekabeling / installaties.

Anders is het bijvoorbeeld:
Nieuwe brandmeldinstallatie, meer kabels trekken, gaten maken door BC, dus bouwvergunning....

Anders zou ik nu wel in eens een heleboel aanschrijving voor een aanvraag bouwvergunning de deur uit moeten sturen, omdat er t.z.t. nieuwe installaties in gebouwen zijn geplaatst.

Dat iets bouwen is in de zin van de woningwet wil nog niet zeggen dat je dan ook een bouwvergunning moet aanvragen.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Berichtdoor kruislijst op ma 15 jun, 2009 12:27

Nee, je moet pas een bouwvergunning aanvragen als je een gat hakt en deze niet kwalitatief afwerkt (lees voldoende brand- of rookwerend).
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Ruud van Liempd op wo 17 jun, 2009 12:20

kruislijst schreef:Nee, je moet pas een bouwvergunning aanvragen als je een gat hakt en deze niet kwalitatief afwerkt (lees voldoende brand- of rookwerend).

volgens mij ben je dan niet bouwvergunningsplichtig. Je bent wel in overtreding. Dit valt onder artikel 3 lid 1k van het Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken.

het aanbrengen van een verandering van niet-ingrijpende aard aan een bestaand bouwwerk, mits voldaan wordt aan de volgende kenmerken:

1°. de verandering geen betrekking heeft op de draagconstructie van dat bouwwerk,

2°. de bebouwde oppervlakte niet wordt uitgebreid, en

3°. het bestaande niet-wederrechtelijke gebruik wordt gehandhaafd.
Ruud van Liempd
120+ berichten

Vorige

Keer terug naar Gebruik