Mensen
even een praktijkcasus. Ik was onlangs in een niet-commercieel studiecentrum, waar mensen voor korte of langere tijd terecht kunnen om zich in bepaalde thema's te verdiepen. Misschien nog het beste te vergelijken met een soort van klooster ofzo. Nou is dit een gebouw uit weet ik veel 1800 ofzo, oud en erg afgeleefd, omdat ze ook grotendeels op giften draaien en het geven van studieweekenden. Het is een omgebouwd landhuis van 3 verdiepingen en eenlaagse gebouwtjes er aan vast. Ik heb daar eens rondgekeken en er waren wat brandblussers en haspels aanwezig maar daar heb je dan ook alles mee gezegd. Overal losliggende snoeren, oude bankstellen, opslag van beddengoed in de gangen en ga zo maar door. Brandscheidingen e.d. zullen er ook wel niet zijn al begreep ik dat er een paar jaar geleden wel zwaardere deuren geplaatst zijn voor de brandveiligheid, waarvan dan vervolgens de deurdrangers verwijderd zijn.
Nou heb ik voorgesteld om ze wat advies te geven (op prive basis, niet vanuit mn werk). Ik kan natuurlijk netjes alles gaan toetsen aan BB bestaande bouw en GB maar ik weet nu al dat er dan van alles uitkomt wat niet voldoet en dat ze dan al hun inkomsten het komende jaar aan brandveiligheid moeten besteden. Dat zal praktisch niet haalbaar zijn. Het meest reeele lijkt me een soort van plan van aanpak over een bepaalde periode waarbij dan een prioritering aan te geven van maatregelen. Ik zou in eerste instantie zeggen: eerst rookmelders (wat mij betreft, even heel pragmatisch, al zijn het Gamma melders, beter dan niets), wat NU-bordjes en de losliggende bedrading fatsoeneren. Maargoed hier zal vast wel iets structurelers voor bestaan, want dit zal niet het eerste gebouw zijn met dit probleem.
Any suggestions?