Brandveilig gebruik na de WABO

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Brandveilig gebruik na de WABO

Berichtdoor Brand Prevent op wo 06 okt, 2010 14:58

Per 01-10-2010 is de WABO van kracht. Hier kunnen alle vragen en opmerkingen geplaatst worden.
Brand Prevent
30+ berichten

Re: Brandveilig gebruik na de WABO

Berichtdoor Brand Prevent op wo 06 okt, 2010 14:59

Is er nu voor de gebruiksmelding brandveilig gebruik een ander formulier of is dit hetzelfde voor het aanvragen van een gebruiksvergunning?

Ik kan het formulier niet vinden op internet (VROM enz) terwijl ik dit wel ter beschikking van burgers/ondernemers moet stellen.
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op wo 06 okt, 2010 16:10

via omgevingsloket.nl
papieren aanvraag samenstellen
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Brand Prevent op do 07 okt, 2010 9:56

Okee, dit heb ik gevonden. Ook het formulier van 12 pagina's (in tegenstelling tot 6 pagina's in het oude formulier branveilig gebruik). Is dit één en hetzelfde formulier voor "gebruiksvergunning" en "gebruiksmelding" of zit er verschil tussen? Ik heb bij het aanvinken beide mogelijkheden aangevinkt maar krijg steeds hetzelfde forumulier met dezelfde vragen omtrent gebruiksmelding zoals meer dan 50 personen e.d. maar geen vragen over gebruiksvergunning.
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op do 07 okt, 2010 11:10

ik heb ook beide versies samengesteld

de ene meldt op pagina 12: Melding brandveilig gebruik
de andere op pagina 12: Brandveilig gebruik

overigens beide met dezelfde keuzecategorien:
- verblijf meer dan 50 personen
- kamergewijze verhuur aan 5 of meer personen
- gelijkwaardige oplossing
- geen van bovenstaande

daar zou ik tussen melding en vergunning juist toch wel verschil in denken aan te treffen :(
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Freddy op do 07 okt, 2010 12:57

Wanneer na je aanvraag 'omgevingsvergunning deel brandveilig gebruik' (is dit zo goed geformuleerd eigenlijk?) kan je het gebouw gebruiken?
Uitgaande van een 'korte' procedure, zonder extra 6 wk, en zonder tijd voor aanvullingen, ga ik uit van 8 weken.
Klopt dit, of moet je ook nog wachten op het einde van de bezwaarprocedureperiode van 6 weken, welken volgt op de reguliere procedure?
Freddy
30+ berichten

Berichtdoor Sam op do 07 okt, 2010 13:47

Freddy schreef:Wanneer na je aanvraag 'omgevingsvergunning deel brandveilig gebruik' (is dit zo goed geformuleerd eigenlijk?) kan je het gebouw gebruiken?
Uitgaande van een 'korte' procedure, zonder extra 6 wk, en zonder tijd voor aanvullingen, ga ik uit van 8 weken.
Klopt dit, of moet je ook nog wachten op het einde van de bezwaarprocedureperiode van 6 weken, welken volgt op de reguliere procedure?

Een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken valt onder de uitgebreide procedure, waarvoor een termijn van 26 weken, of na verdaging 32 weken, geldt.

Mijns inziens verandert er niets aan de bezwaarprocedure. Na vergunningverlening mag je bouwen/gebruiken, maar de eerste 6 weken wel op eigen risico (alhoewel ik me afvraag wat het risico is bij het tijdens de bezwaarprocedure gebruiken van de afgegeven vergunning).
Een vat vol kennis in nog geen druppel wijsheid waard
Sam
60+ berichten

Berichtdoor Dragonfly op do 07 okt, 2010 13:51

Er zit blijkbaar een bugje in het OLO, waardoor het niet helemaal goed gaat met het formulier 'omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik' (zo heet ie nou toch?). Zie ook http://www.omgevingsvergunning.nl onder 'work-arounds':

Alleen meldingsformulier voor brandveilig gebruik
Bij het genereren van een papieren formulier voor een vergunning voor brandveilig gebruik krijg je bij zowel vergunningsplicht als meldingsplicht alleen het meldingsformulier. Alhoewel de inhoud van het formulier hetzelfde is, kan dit verwarring bij de aanvrager oproepen. Dit wordt hersteld per 1 januari 2011. Bij het uitreiken van een formulier kan handmatig de tekst "melding" vervangen worden door "vergunning".
Dragonfly
60+ berichten

Berichtdoor Freddy op ma 11 okt, 2010 6:38

Dus voor de aanvraag van een gebruiksvergunning van een 'eenvoudig' basisschooltje ben je een half jaar verder? Dit is wel heel erg lang. Is het ook mogelijk om dit te verkorten?
Freddy
30+ berichten

Berichtdoor Brand Prevent op ma 11 okt, 2010 9:52

Wat is dit dan voor amateurisme? En belachelijk dat je handmatig een tekst zou moeten vervangen, dit is toch zo ff aan te passen door VROM of een andere instantie?

En dan nog moet je bij de aanvraag van een gebruiksvergunning moet je aan kunnen kruisen dat je bv bedrijfsmatig nachtverblijf verleend, nu kan dat niet. Dus wat mij betreft klopt er niets van een gebruiksvergunningsgedeelte.

Wat zijn julie ervaringen/mening?

Dragonfly schreef:Er zit blijkbaar een bugje in het OLO, waardoor het niet helemaal goed gaat met het formulier 'omgevingsvergunning voor brandveilig gebruik' (zo heet ie nou toch?). Zie ook http://www.omgevingsvergunning.nl onder 'work-arounds':

Alleen meldingsformulier voor brandveilig gebruik
Bij het genereren van een papieren formulier voor een vergunning voor brandveilig gebruik krijg je bij zowel vergunningsplicht als meldingsplicht alleen het meldingsformulier. Alhoewel de inhoud van het formulier hetzelfde is, kan dit verwarring bij de aanvrager oproepen. Dit wordt hersteld per 1 januari 2011. Bij het uitreiken van een formulier kan handmatig de tekst "melding" vervangen worden door "vergunning".
Brand Prevent
30+ berichten

Volgende

Keer terug naar Gebruik