Brandveilig gebruik na de WABO

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: Brandveilig gebruik na de WABO

Berichtdoor Brand Prevent op ma 11 okt, 2010 9:54

De termijn van 26 weken is een maximum volgens mij, dus als het sneller kan, kan het sneller. Wat mij betreft kan het binnen één dag. Als het pand brandveilig is en gebruikt wordt is het een administratieve handeling die zo gebeurt is.

Freddy schreef:Dus voor de aanvraag van een gebruiksvergunning van een 'eenvoudig' basisschooltje ben je een half jaar verder? Dit is wel heel erg lang. Is het ook mogelijk om dit te verkorten?
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor Nikee op ma 11 okt, 2010 11:31

Sam schreef:
Freddy schreef:Wanneer na je aanvraag 'omgevingsvergunning deel brandveilig gebruik' (is dit zo goed geformuleerd eigenlijk?) kan je het gebouw gebruiken?
Uitgaande van een 'korte' procedure, zonder extra 6 wk, en zonder tijd voor aanvullingen, ga ik uit van 8 weken.
Klopt dit, of moet je ook nog wachten op het einde van de bezwaarprocedureperiode van 6 weken, welken volgt op de reguliere procedure?

Een omgevingsvergunning voor brandveilig gebruiken valt onder de uitgebreide procedure, waarvoor een termijn van 26 weken, of na verdaging 32 weken, geldt.

Mijns inziens verandert er niets aan de bezwaarprocedure. Na vergunningverlening mag je bouwen/gebruiken, maar de eerste 6 weken wel op eigen risico (alhoewel ik me afvraag wat het risico is bij het tijdens de bezwaarprocedure gebruiken van de afgegeven vergunning).

Er verandert zeker wel wat. Na een uitgebreide procedure kan er namelijk geen bezwaar gemaakt meer worden, maar gelijk beroep bij de rechtbank. de reden hiervoor is dat er bij de uitgebreide procedure al een ontwerpbeschikking opgesteld moet worden waartegen mensen zienswijzen in kunnen dienen. Deze zienswijzen moeten beoordeeld worden en dan wordt de definitieve beschikking opgesteld, die op basis van de ingediende zienswijzen af kan wijkn van de ontwerpbeschikking.
Nikee
30+ berichten

Berichtdoor Nikee op ma 11 okt, 2010 11:33

Brand Prevent schreef:De termijn van 26 weken is een maximum volgens mij, dus als het sneller kan, kan het sneller. Wat mij betreft kan het binnen één dag. Als het pand brandveilig is en gebruikt wordt is het een administratieve handeling die zo gebeurt is.

Dat is dus niet zo, omdat er een ontwerpbeschikking opgesteld en ter inzage gelegd moet worden.
Nikee
30+ berichten

Berichtdoor Brand Prevent op ma 11 okt, 2010 12:15

Okee. Nou ja de gemeente moet dit nu doen in plaats van ons (de brandweer). Wij deden tot 1 okt de afhandeling van aanvragen gebruiksvergunning en meldingen brandveilig gebruik. Vanaf 1 okt doet de gemeente de afhandeling en vragen zij ons advies omtrent het brandveilig gebruik van het betreffende pand (zowel bij melding als vergunning).

Nikee schreef:
Brand Prevent schreef:De termijn van 26 weken is een maximum volgens mij, dus als het sneller kan, kan het sneller. Wat mij betreft kan het binnen één dag. Als het pand brandveilig is en gebruikt wordt is het een administratieve handeling die zo gebeurt is.

Dat is dus niet zo, omdat er een ontwerpbeschikking opgesteld en ter inzage gelegd moet worden.
Brand Prevent
30+ berichten

Berichtdoor Brand Prevent op ma 11 okt, 2010 12:32

Ik heb het volgende geconludeert:

Als je digitaal heet formulier invult op omgevingsloket.nl, of je nu gebruiksmelding of gebruiksvergunning doet, komt er formulier met 18 pagina's uit met de kop "Gebruik Gebouw". Hierbij kan je op de 12 pagina alleen kiezen uit 4 gebruiksmeldingsplichtige activiteiten.

Als je het papieren formulier wilt gebruiken (rechtsonder op de site) komt er bij de gebruiksmeling de kop "Melding Brandveilig Gebruik" te staan en bij de gebruiksvergunningsaanvraag de kop "Branveilig Gebruik". Bij beide kan je op de 12 pagina alleen kiezen uit 4 gebruiksmeldingsplichtige activiteiten. Beide formulieren bestaan uit maar 17 pagina's (in tegenstelling tot hierboven) én ontbreekt de 16e pagina "toe te voegen bijlagen".

Ik snap hier niets van? Doe ik wat fout of klopt de website niet?
Brand Prevent
30+ berichten

Vorige

Keer terug naar Gebruik