Appartementencomplex Vluchtroutes [Urgent]

Hier kun je alle vragen over het gebruik, de gebruiksvergunning en de gebruiksbesluit stellen

Re: Appartementencomplex Vluchtroutes [Urgent]

Berichtdoor Joachim Bolte op vr 21 okt, 2011 12:42

Jonathan van den Heuvel schreef:Het bouwbesluit wordt vaak door studenten gezien als noodzakelijk kwaad en is zo ingewikkeld dat dat niet zomaar in een studie is in te passen in een half jaartje.

Hoezo een half jaartje? Als het goed is heb je het ook al deels in je vooropleiding gehad, en ben je er gedurende alle 4 de studie-jaren mee bezig. Zoals al eerder aangegeven, dat stukje regelgeving is in de basis jullie leidraad om tot een acceptabel gebouw te komen. Je kunt ontwerpen wat je wilt, maar als je de kaders niet kent waarbinnen je moet blijven met dat ontwerp, zal het resultaat altijd te wensen overlaten.

Jonathan van den Heuvel schreef:Daarnaast is het een wirwar van regeltjes en artikeltjes waar je ook als bouwkundige moeilijk uitkomt. Maar je hebt gelijk dat de kennis ons docenten en studenten niet altijd even hoog is. Het is echt een vak opzich. Maar verder graag ontopic, want ik ben er nog niet uit :P

Komkom, niet zo laag over jezelf denken, je bent op HBO-niveau aan het studeren, dan mag je verwachten dat je dit soort dingen kunt bevatten. OK, het is veel tekst, en niet altijd even logisch, maar het is geen geheimtaal. Het zou een hoop helpen wanneer je de basisprincipes in je hoofd hebt zitten. Dan hoef je verder niet elke letter te kennen, maar je weet dan wel hoe je iets moet vinden en waar... volgens sommigen ben je op dat moment al genoeg 'expert'.

Maarreh... je moet wel willen zoeken. We hebben volgensmij nog steeds geen antwoord van je hoe jij Bb art. 2.157 lid 1, 3 en 4 leest...
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Jonathan van den Heuvel op vr 21 okt, 2011 14:49

Alle woningen zijn bc (ik weet dat dat in verhouding een dure oplossing is ivm de 60min eis) en de totale verkeersruimte is ook een bc en het trappenhuis een bc.

Artikel 2.157
Lid 1.
Ter plaatse van een toegang van een subbrandcompartiment beginnen ten minste twee rookvrije vluchtroutes die behalve bij de toegang nergens samenvallen.
- Daar voldoe ik niet aan, want de eerste 10 meter vallen ze samen, maar lid 3 zorgt voor de uitzondering.

Lid 3.
In afwijking van het eerste lid, kunnen de twee rookvrije vluchtroutes geheel of gedeeltelijk samenvallen, als het samenvallende gedeelte niet in een trappenhuis ligt en niet aan een ander subbrandcompartiment grenst.
- het samenvallende gedeelte is alleen de verkeersruimte tussen de woningen en het trappenhuis en die is gewoon één bc dus ik zie daar geen probleem. Ik denk dat we dus voldoen door alle woningen als bc te zien.

Lid 4.
In afwijking van het derde lid, kan het samenvallende gedeelte aan een ander subbrandcompartiment grenzen, indien:
a.het samenvallende gedeelte aan niet meer dan één ander subbrandcompartiment grenst,
- Hier voldoen wij ook aan, want we hebben de verkeersruimte als één bc beschouwd.
b.de toegang van het subbrandcompartiment en de toegang van het andere subbrandcompartiment recht tegenover elkaar liggen en
- nvt.
c.het samenvallende gedeelte niet langs een beweegbaar constructie-onderdeel voert, tenzij dit deel uitmaakt van de toegang van het andere subbrandcompartiment.
- nvt.

Dat is mijn gedachtengang en ik denk dat we daarmee voldoen.
Jonathan van den Heuvel
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op vr 21 okt, 2011 16:01

probleem met je redenatie is dat je denkt dat wanneer de woningen een BC zijn, ze opeens GEEN sub-BC meer zijn. Maar dat is wel zo. Je vervangt niet de eis voor het Sub-BC met die van het BC, maar laat ze beiden gelijktijdig gelden... je moet dus nog steeds aan lid 3 en 4 voldoen, en je verkeersroute grens nog steeds aan meerdere sub-BC's.

Daarnaast moet je in lid 4 alle onderdelen beschouwen (er staat 'en' tussen), en ik denk niet dat de laatste twee onderdelen 'n.v.t.' zijn, zie hierboven.

Je zou het wat dat betreft nog op 'gelijkwaardigheid' kunnen gooien, maar ik zie zo op het eerste oog niet hoe deze situatie veiliger zou zijn dan die met 'gewone' sub-BC's in een doodlopend eind. De bewoners worden niet eerder gewaarschuwd om te gaan vluchten wanneer een van de woningen verderop in de hal in de brand staat. Zaken die je wel als gelijkwaardig zou kunnen aanmerken zouden ervoor moeten zorgen dat de brand of vroeg gedetecteerd wordt (detectie in alle woningen met melding door het hele doodlopende eind en alle woningen daaraan) of in een vroeg stadium wordt beheerst (woningsprinkler met melding naar alle aangrenzende woningen).

bij het BC maken van de woningen is 60 minuten WBDBO overigens niet eens je grootste zorg, die kan waarschijnlijk ook wel naar 30 minuten worden verlaagd met het bouwbesluit in de hand... Wat hier groter speelt is dat de woningdeuren op dat moment zelfsluitend moeten zijn, en dat dat in woongebouwen zo onwenselijk is dat bewoners na verloop van tijd de drangers zelf gaan verwijderen. Hierop is geen controle mogelijk. De factor 'mens' zal op dat moment een dusdanig groot oncontroleerbaar onderdeel van een gelijkwaardigheid worden dat B&W dit niet willen accepteren.

In al die gevallen moeten B&W van de desbetreffende gemeente het er wel mee eens zijn dat je die oplossing toepast, anders is het een no-go.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Jonathan van den Heuvel op za 22 okt, 2011 9:19

Ik heb nu even niet zoveel tijd om heel inhoudelijk op je vorige post in te gaan.
Ik moet dit maandag presenteren als een klein onderdeel van ons groter project, maar hoe kan ik het nu presenteren en vertellen dat wat ik zeg wel klopt en ik geen fatale missers maak die niet kloppen. Hoe moet ik de (sub)bc indelen, moet ik nog deuren verplaatsen waar ik eerder al een voorstel voor deed?
Kan iemand mij dat duidelijk maken hoe ik dit huidige ontwerp goed kan presenteren zodat het brandveilig is qua ontsluiting?
Jonathan van den Heuvel
Nieuwlid

Berichtdoor Joachim Bolte op za 22 okt, 2011 12:32

Jonathan van den Heuvel schreef:Kan iemand mij dat duidelijk maken hoe ik dit huidige ontwerp goed kan presenteren zodat het brandveilig is qua ontsluiting?

Niet, op deze manier... :? of een concept bedenken voor blussing/melding wat je als gelijkwaardigheid kunt inzetten.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor kruislijst op za 22 okt, 2011 17:51

Volgens mij loop je :F: :F:

ik denk dat de casus te hoog gegrepen is voor jou. Het beste kan je even contact opnemen met de plaatselijke preventist van de gemeente/brandweer of adviseur brandveiligheid er wil vast wel iemand een uurtje met jou sparren over deze casus.

Soms is wie je kent belangrijker dan wat je kunt.
de beste stuurlui staan aan wal
kruislijst
750+ berichten

Berichtdoor Louis van Wijk op ma 24 okt, 2011 16:05

Nou de maandag is (bijna) voorbij... ik ben benieuwd naar de uitkomsten van de presentatie :BRAND:
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Jonathan van den Heuvel op wo 26 okt, 2011 10:50

Even een snelle reactie, ik zit wat krap in mijn tijd om ook inhoudelijk nog reacties te geven, voordat jullie denken dat ik teleurgesteld ben afgedropen en het niet meer zie zitten.
Afgelopen maandag is alles ingeleverd in verslag vorm.
A.s. dinsdag wordt het gepresenteerd voor de opdrachtgever en docenten.
Ik zal dan inhoudelijk mijn reactie geven.
Jonathan van den Heuvel
Nieuwlid

Vorige

Keer terug naar Gebruik