Geachte forumleden.
Het volgende:
Als bijlage een advies van de commissie. Ik ben nu echter al bijna twee maanden bezig met het laten verwijderen van het tweede gedeelte. Het probleem bij deze gemeente is dat men graag een brandmeldinstallatie met doormelding op de verschillende locaties wil hebben. Het advies geeft in deze vorm ruimte voor de gemeente om hun eis te handhaven. Mijn verzoek om deze persoonlijke visie uit het verslag te laten wordt dus niet ontvankelijk verklaard. Het doel van dit bericht is om andere leden op de hoogte te brengen van de gang van zaken bij deze commissie. Het is ook nog eens zo dat de communicatie tussen vrom en de commissie (Alle zaken worden eerst beoordeeld bij Vrom) zeer moeizaam verloopt. Je hebt geen zeeen van tijd als je een geschil hebt met een gemeente. Het continue moeten namailen en bellen vond ik persoonlijk irritant. Ik weet dat deze commissie er nog niet zo lang is, maar ik vind het onvoorstelbaar dat je zo veel moeite moet doen om op de hoogte te blijven van je casus.
Ik blijf het zo wie zo vreemd vinden dat men nu landelijke regels heeft in Nederland, maar dat er geen sancties staan op het onnodig vertragen van deze regelgeving door gemeentes. Het advies van deze commissie is niet bindend. Uit dit verhaal kun je dus afleiden dat mijn klant een rechtelijke procedure aan moet gaan met de gemeente. Ik vraag me terdege af wat er nu is veranderd door het gebruiksbesluit. Gemeentes worden niet aangesproken op wangedrag (Vrom inspecties kon niets doen, maar volgens Vrom zelf kunnen ze wel degelijk stappen ondernemen tegen een gemeente).
Met een advies in de hand ben je dus maar een klein stukje verder. Je weet nu iets eerder dat je waarschijnlijk gelijk hebt, het krijgen is nu dus nog steeds het oude verhaal. Jarenlang procederen en in de tussentijd natuurlijk wel doen wat de gemeente eist. Vaak lopen deze rechtzaken uit op een teleurstelling. De kosten van een advocaat lopen al snel op. Moet je je klant dan echt adviseren om maar te doen wat de gemeente zegt. Het gebruiksbesluit zou hier verandering in brengen, ik ben er echter nog niet uit hoe.
De volgens vrom snelste manier om deze panden opnieuw te beoordelen volgens het laatste besluit, opzeggen van oude vergunning en aanvragen van nieuwe vergunningen ging ook niet op. De gemeente bleef handhaven met als gevolg meerdere dwangsommen. En dat nog wel ondanks dat er dus helemaal geen vergunningen van deze locaties zijn.
Aandringen op het opnieuw aanvragen van vergunningen zou in mijn ogen gepaster zijn. De gemeente houd echter vast aan de reeds ingeslagen weg.
Ik had gehoopt dat ik met een sterker advies naar de klant kon stappen. Met dit advies gaat het me meer moeite kosten, maar ik ben ervan overtuigd dat de aanhouder wint. Geld voor een advocaat heb ik niet, die had ik al nodig om uberhaupt met de gemeente aan tafel te komen. En als kleine ondernemer doet dat behoorlijk pijn. Na een jaar ben ik nog steeds niet uit de rode cijfers.
Het advies heeft goed voor me uitgepakt, alleen de aanvullende opmerking doet me de das om.
Als bijlage het advies van de commissie, na aandringen met een briefhoofd en herkenbare huisstijl.
Groeten Ton van Hoof