Peter schreef:brandpreventist schreef:Er wordt niets aan het pand gewijzigd dus ik ga van bestaande bouw uit.
We zijn dit probleem nog niet eerder tegengekomen omdat het nou niet bepaald een druk bezocht museum is. Er zijn denk ik ten hoogste 50 personen op een dolle dag gelijktijdig aanwezig. Nu is er echter een aanvraag gedaan om de mogelijkheid te hebben om 150 personen toe te laten. Voor de begane grond is dat gezien de loopafstanden, aantallen (nood)uitgangen en bijbehorende deurbreedtes etc. geen probleem, maar ik zal dus een restrictie stellen voor de eerste en tweede verdieping.
Op grond waarvan wil je restricties stellen?
Voor zover ik kan zien, ik beschik niet over alle informatie, voldoet het gebouw aan de eisen voor bestaande gebouwen.
Goeie vraag. Mijn motivatie:
In de afhandeling van de gebruiksmelding welke nu is aangevraagd voor het feit dat ze er nu meer dan 50 personen in willen hebben, mogen aanvullende voorwaarden worden opgenomen (gebruiksbesluit 2.12.4 lid 1). In deze voorwaarden mag ik niets eisen op bouwkundig gebied, slechts uitsluitend iets mbt het gebruik en dus de eisen van het gebruiksbesluit.
De restrictie wil ik stellen op grond van de beoordeling dat het mbt vluchten bij brand een onveilige situatie kan ontstaan. Die kennis hebben we nu eenmaal en ook al zou er geen wettelijke onderbouwing zijn om die eis als restrictie op te nemen, dan nog zou dit voldoende moeten zijn lijkt me. Toch?
Maar goed, volgens mij wordt in de toelichting van het hierboven genoemde artikel in het Gebruiksbesluit aangegeven dat het college van B&W in uitzonderlijke situaties onder goede motivatie nadere voorwaarden mogen stellen "wanneer zij in het concrete geval noodzakelijk zijn in het kader van het voorkomen, beperken en bestrijden van brand, brandgevaar en ongevallen bij brand".
Wel wordt daarbij genoemd dat het dan gaat om een situatie waarbij men meer personen wil toelaten dan op grond van o.a. het Bouwbesluit maximaal is toegestaan. Dan kom je weer in dat nieuwbouw verhaal. Dusss....