Tijdens mijn werk (evenementen) kom ik regelmatig met de brandweer rond de tafel over het aantal personen dat op een evenemententerrein aanwezig mag zijn.
De situatie is een terrein in de openlucht dat vaak deels, door bebouwing deels door hekwerk is afgesloten.
Veel brandweer corpsen komen vervolgens met de berekening 135 personen per m nooduitgang. Dit resulteert vaak in een te laag aantal mogelijke bezoekers.
Wat ik ervan begrijp (Nibra) is de 135 personen per m afgeleid van de snelheid waarbinnen bezoekers het terrein moeten verlaten ivm rookontwikkeling. Onze evenementen zijn in de openlucht dus dit speelt hier helemaal niet.
Een voorbeeld zijn de hoekvakken bij stadion Feijenoord. Daar zitten minstens 2000 bezoekers en die moeten allemaal via een trap van 2 m breed het vak uit. Reken ik na dat er dus maximaal 270 mensen aanwezig mogen zijn. Toch zitten er elke week 2000.
Mijn vraag is dan ook waar haal ik richtlijnen vandaan over het aantal bezoekers bij openlucht evenementen. Zodat wij een beter werkbare situatie krijgen.