Wakker Dier zoekt brandweerlui met hart voor dieren

Al het overige dat met de brandweer te maken heeft

Re: Wakker Dier zoekt brandweerlui met hart voor dieren

Berichtdoor Koolifant op di 14 dec, 2010 10:33

ik heb geen ervaring met de zelfredzaamheid van dieren maar volgens mij is een natuurlijke reactie dat ze op de vlucht gaan voor brand. Maarja het is de vraag of ze na een 'leven' in een megastal nog natuurlijke reacties over hebben.. Voorkomen dat ze naar de snelweg rennen lijkt me vrij makkelijk door hekjes (gewoon prikkeldraad ofzo) om het erf te plaatsen, toch?
Koolifant
120+ berichten

Berichtdoor J. Nieuwland op di 14 dec, 2010 10:56

Pluimvee dat op de vlucht slaat kun je vergelijken met mensenmassa's die vluchten. Ze schrikken ergens van en vliegen op een grote bult, waarbij de onderste verstikken/verdrukt worden. Daarnaast denk ik dat wanneer volwassen varkens in paniek vluchten een hekje of prikkeldraad ze niet tegen zullen houden. Overigens heb ik wel ervaring met pluimvee en reacties (niet icm brand overigens).
Overigens wordt het overgrote deel van dieren in de intensieve veehouderij inpandig in afgescheiden ruimten gehouden om kannibalisme en opvliegen te voorkomen, een andere reden hiervoor is de voermethode.
Het opensturen van de buitendeuren is dan niet voldoende.

J. Nieuwland
It moat al in goede sprekker wêze dy't it in swijer ferbetteret
J. Nieuwland
500+ berichten

Berichtdoor Hanneke van Ormondt op di 14 dec, 2010 13:18

De oplossing bestaat tuurlijk uit meerdere dingen: vooral preventief, slachtoffers beperken als er toch brand uitbreekt en zorgen dat de slachtoffers goed geholpen worden. Maar wat wij vooral willen doen, is zorgen dat de minister een team van experts aan de gang zet om de juiste oplossingen te bedenken zodat de regels snel worden aangepast.

Wie voelt zich geroepen ons te helpen? En op de radio en in een internetfilmpje Nederlanders op te roepen om een petitie naar de minister te ondertekenen?

Groetjes Hanneke
Hanneke van Ormondt
Nieuwlid

Berichtdoor Hanneke van Ormondt op wo 05 jan, 2011 16:03

Beste brandweermannen... ik heb nog steeds niemand die mij durft te helpen met campagne voeren. Elke brandweerman in Nederland lijkt het met ons eens te zijn en vindt dat de regels beter moeten en kunnen. Ook krijg ik echt van alle kanten inhoudelijk advies.... dan moet er toch ook iemand zijn die dat publiekelijk durft te zeggen in een radiospot??
Zo kunnen we samen de minister overtuigen betere regels in te voeren!
Help!
Hanneke van Ormondt
Nieuwlid

Berichtdoor s vreeman op wo 05 jan, 2011 20:02

Misschien heel vervelend, maar alles draait hier om geld.
Een gemiddelde varkensstal van 2.500 m2 wordt met bc's van 1.000 m2 naar schatting minimaal E 100.000,-- duurder door twee extra brandwerende scheidingen met voorzieningen in het centrale ventilatiekanaal. Alternatief zou een sprinkler kunnen zijn, maar dat kost nog wel iets meer (e 50/m2=>E 125.000). Dit moet natuurlijk tijdens de economische levensduur (10-15 jr?) terugverdiend worden en zal moeten worden doorberekend in de vleesprijs.
Is Nederland wel bereid om meer te betalen voor het vlees van de 'veilig' opgegroeide varkens of kiezen we er voor om vlees van varkens te importeren die ergens ver weg waar ze uberhaupt nog nooit van brandcompartimenten hebben gehoord en zeer waarschijnlijk nog minder diervriendelijk opgegroeid zijn en die daar met behulp van groeihormonen en dioxinevoer groot zijn geworden?

Verder lijkt het een illusie dat de dieren zelfstandig de schuur kunnen verlaten. Ontruimen (ook van een bc van 1.000 m2) is geen optie want hier heb je uberhaupt geen tijd voor. Enfin, je zult toch echt een risico moeten accepteren. De grootte van dit risico zou het echte punt van discussie moeten zijn en zal uiteindelijk een polderoplossing zijn, vastgesteld door alle stakeholders: agrarisch ondernemers, brandweer nederland, bowoto, verzekeraars, dierenvrienden (en dat is de gemiddelde agrarisch ondernemer toch stiekem ook wel hoor!) etc.

Succes met je zoektocht!
Wijsheid is:
- gezond verstand in een ongewone mate
- nuchter zijn en twijfelen
- weten wanneer je de perfectie moet vermijden

s vreeman
240+ berichten

Vorige

Keer terug naar Brandweer Overig