Verschil Rookscheiding en Brandscheiding

Al het overige dat met de brandweer te maken heeft

Verschil Rookscheiding en Brandscheiding

Berichtdoor Rene Bogey op vr 08 jul, 2011 8:08

Ik zit met de vraag wat nu het verschil is tussen een ROOK- en een BRANDscheiding?!?!?!

Onderstaande komt uit "Een brandveilig gebouw installeren"
13.4.1. Indien een luchtbehandelingskanaal een scheiding van een rookcompartiment doorbreekt, moet een brandklep worden aangebracht of moet het kanaalgedeelte dat deze scheiding passeert over een afstand van minimaal 3 meter onderbroken en zonder openingen (roosters) worden uitgevoerd en bevestigd conform figuur 5.

Nu mijn probleem...
Er wordt vaak gezegd dat een 30min brandscheiding gezien kan worden als een rookscheiding, maar is dit juist?
Naar mijn mening is een 30min WBDBO GEEN rookscheiding, maar wordt een rookscheiding aangeduid met 30min WR?

Het stukje tekst over een afstand van minimaal 3 meter onderbroken, moet volgens mij zijn ononderbroken?
En wat houd dat in? Aftakkingen in kanalen mag wel, of is dat ook niet toegestaan? Ik dacht namelijk, dat aftakkingen wel mochten, maar openingen (roosters) niet binnen die 3 mtr, maar twijfel daar nu aan...

Ben benieuwd naar jullie antwoorden.
Rene Bogey
Nieuwlid

Re: Verschil Rookscheiding en Brandscheiding

Berichtdoor Rene Bogey op vr 08 jul, 2011 8:50

Nog een aanvulling:

1.) is een BRANDscheiding altijd OOK een ROOKscheiding?

Zoja, voldoen dan brandkleppen? want kan me voorstellen, dat als de rook niet warm genoeg is, de brandklep nog openblijft, en dus de rook gewoon de wand passeerd...
Rene Bogey
Nieuwlid

Berichtdoor Mabr Elenbaas op vr 08 jul, 2011 14:04

Hallo Rene,

- Indien het een brandscheiding als brandcompartiment is dan is het ook een rookcompartimentscheiding. Voor subbrandcompartimenten is dit niet altijd het geval (artikel 2.136 lid 1 incl. tabel).
- Rookscheidingen worden aangeduid als WTRD (weerstand tegen rook doorgang).
- Verschil tussen rook en brandscheiding heel simpel de een houd rook tegen en de ander brand (komt voort uit de testnormen en methoden).
- Rookscheidingen zijn van toepassing als de loopafstanden worden overschreden.

Misschien heb je hier wat aan.

Groet Diederik
Mabr Elenbaas
Nieuwlid

Berichtdoor Louis van Wijk op za 09 jul, 2011 17:29

in bijgaande infobrief wordt ook e.e.a. toegelicht

http://www.rft.be/Upload/main/Brandveil ... iefNL5.pdf

(als je de 5 vervangt door een 2,3,4 of 6 kan je nog andere infobrieven vinden 8) )
Firefighters: We walk where the devil dances.
Louis van Wijk
Globale moderator

Berichtdoor Joachim Bolte op zo 10 jul, 2011 0:00

Rene Bogey schreef:Naar mijn mening is een 30min WBDBO GEEN rookscheiding, maar wordt een rookscheiding aangeduid met 30min WR?

Voor je gevoel misschien niet, maar het Bouwbesluit werkt niet op gevoel maar met regeltjes. In de NEN-norm die bij de artikelen over rookwerendheid hoort kun je lezen dat de rookwerendheid van een wand wordt bepaald door de brandwerendheid ervan met een factor 1,5 te vermenigvuldigen. In dat opzicht kan elke wand met een brandwerende functie dan ook dienen als een rookwerende wand. Ook is de brandcompartimentsscheiding bijna altijd ook een rookcompartimentsscheiding, waardoor je bijna altijd aan deze regel voldoet wanneer je je brandwerendheden op orde hebt.

Dat het in de praktijk niet zo werkt, OK, maar dit is wat ze ervoor hebben verzonnen, en je kunt een oplossing die hiervan gebruik maakt dan ook niet afkeuren omdat ze niet aan het Bouwbesluit zou voldoen.
Joachim Bolte
Globale moderator

Berichtdoor Jarnold ter Meer op di 12 jul, 2011 23:47

Is er niet onlangs een conceptnorm uitgebracht over WRD, waarin ook rekening gehouden gaat worden met koude rook? Ik weet zo snel even niet meer welke norm dat is...
Jarnold ter Meer
240+ berichten

Keer terug naar Brandweer Overig