Hoe maak ik het mezelf moeilijk en spreek mezelf tegen:
Waarschijnlijk valt het isolatiemateriaal (kaal) in euroklasse D, heel goed brandbaar.
Dan zeg je als adviesburo.....Nee, het materiaal valt in klasse B "end use steel" dus de branduitbreiding kan niet snel gegaan zijn. (helaas worden in deze test de brandbare gassen niet meegenomen)
En vervolgens zeg je in dat zelfde rapport dat in de roomcorner test na 10 tot 15 min. flashover plaats vindt (he, die gassen doen wel degelijk iets!)
Volgens mij is het dan in "end use" een klasse C produkt! In Europa was toch afgesproken dat ISO 9705 de basis was van het classificatiesysteem?
Bovenstaande uitkomsten komen uit een lab. en zijn het gunstigst als het helemaal volgens voorschriften gemonteerd wordt. En als ik de rapporten er op na kijk moet je er een hoop voor doen om er aan te voldoen.
Mijn conclusie: Een snelle branduitbreiding is wel degelijk mogelijk als ik het DGMR rapport goed interpreteer. Maar, dat was denk ik niet de bedoeling van het rapport......
Kan iemand mij nog helpen met deze zin uit het rapport? Wat staat er nou?
"Brandbaarheid is voor isolatiematerialen maar een deel van het plaatje. Een kunststof isolatiekern is brandbaar in de zin dat die bijdraagt aan een volledig ontwikkelde brand volgens EN ISO 1716, maar dat is een kern van minerale wol ook, zeker de zware persingen en grote dikte nodig voor dakplaten. De bijdrage aan vlamuitbreiding is vaak, maar niet altijd, belangrijker"